O prosazení vhodných podmínek pro cyklistiku se dlouhodobě snaží iniciativa Auto*Mat. Z 244 tisíc pražských cyklistů je jich podle Pavla Rusého z Gfk 131 tisíc pravidelných a 113 tisíc příležitostných. Při výrazném zmírnění překážek by podle průzkumu lidé používali kolo ve městě ještě častěji.

Nejfrekventovanějším způsobem dopravy je MHD

Nejfrekventovanějším způsobem dopravy tak zůstává MHD před automobilovou dopravou. Nejvíce lidí má v souvislosti s cyklistikou obavy, zda je v pražských ulicích bezpečná. Přesto od roku 2002 o 50 % stoupl počet kilometrů, které průměrný cyklista po Praze ujede. V minulém roce to bylo 345 km.

„Kdyby lidé měli možnost dojet na kole z Roztyl do Bohnic, auto by nepoužívali,“ usoudil Rusý. Podle Michala Křivohlávka z Auto*Matu se zvýšil počet kol v domácnosti – na jednu pražskou domácnost nyní připadá v průměru 1,6 bicyklu. Je to o sedm procent víc než v roce 2002. Křivohlávek si od zprovoznění další části městského okruhu na podzim roku 2011 slibuje, že se cyklistům otevře severojižní magistrála. Jezdit by po ní mohla jen třetina aut.

„Nebude mít čtyři, ale jen dva pruhy, bude tam zeleň, vznikne prostor, kde by se dal realizovat cyklistický pruh,“ vylíčil světlou budoucnost Křivohlávek. Na stezku po magistrále by měly navázat tzv. cyklopruhy – tedy vyznačený prostor pro kola na silnicích – v ulicích, které ji křižují, tedy např. v Ječné, Žitné, Rumunské. „Pokud ale na magistrále zůstane po otevření okruhu 80 % aut, cyklisté tudy jezdit nebudou,“ odhadl Křivohlávek.

Otevření nových cyklopruhů

Ještě letos by se podle Tomáše Cacha, který jako externista působí v komisi pražských radních pro cyklistiku, měly otevřít některé cyklopruhy, opatřené piktogramy. Cach vyjmenoval ulice: Českomoravskou, Jeremenkovu, Jugoslávských partyzánů, Olbrachtovu či Počernickou.

„Problematická je velká setrvačnost úředních procesů,“ připustil Cach. Existuje také seznam 130 jednosměrných ulic, které by cyklisté měli v budoucnu využívat v obou směrech. Novinkou má být přednost pro kola na semaforech po vzoru Paříže. Zde je před přechodem na vozovce vyhrazený pruh a kola na zelenou vyrážejí dříve než auta. „V případě širšího centra je to opodstatněné skoro všude,“ poznamenal Cach.