Chorvatsko je již několik let nejoblíbenějším cílem českých turistů, přesto jich ale mírně ubylo. Podle statistik bylo loni v Chorvatsku 623 tisíc návštěvníků z ČR, což je asi o sedm procent méně než předloni. Odborníci nicméně soudí, že Čechů bylo přinejmenším o třetinu více. Ne všechny ale ubytovatelé nahlásili. Po Němcích, Italech a Slovincích jsme tedy stále na tradičním čtvrtém místě.

Krize se asi projeví

Bulič připustil, že důsledky současné krize dopadnou i na návštěvnost Chorvatska, ale domnívá se, že by země mohla dosáhnout stejných čísel jako loni.

Pozitivním krokem Chorvatů je jistě březnové odstranění povinných vstupních formulářů pro děti. Podle odborníků na cestovní ruch bylo zavedení formulářů zásadní komplikací pro cesty Čechů do Chorvatska. Formulář musel předložit každý, kdo cestoval s dítětem a neměl ho zapsané v cestovním pase. To jsou například prarodiče či organizátoři dětských pobytů. Formulář musel být úředně přeložený a s ověřeným podpisem.

Bonusy i vstřícnost k Srbům

Ministerstvo turistiky se rozhodlo vyplácet zahraničním touroperátorům něco jako bonus, za každého, kdo si koupí dovolenou v Chorvatsku. Dopad ale asi nebude nijak ohromující, neboť s cestovkami jezdí do Chorvatska jen asi pětina zahraničních návštěvníků.

Každopádně ekonomická krize má už teď na chorvatskou politiku cestovního ruchu překvapivý vliv. Když chorvatská asociace hotelů a restaurací předpověděla pro letošní rok pokles počtu zahraničních turistů do Chorvatska až o patnáct procent, rozhodli se Chorvaté zvýšit propagaci Chorvatska i v nenáviděném Srbsku. Zdá se tedy, že ekonomická krize boří nenávist mezi těmito národy.

V minulém roce navštívilo Chorvatsko přibližně devadesát tisíc srbských turistů a Chorvati doufají, že sousední Srbové letos také pomůžou překlenout krizové období, jelikož Chorvatsko je zcela závislé na příjmech z cestovního ruchu.