Hlavní obsah

Rakouské Alpy - na sjezdovku i metrem

Novinky, Radek Holub, redaktor časopisu Snow

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rakouský Serfaus, Fiss i Ladis trůní na slunečném plató ve výšce 1 500 m nad mořem a vyvoněné hotýlky se sedlovou střechou a bílou peřinou na ní navozují zimní idylku. Cesty zde končí, Serfaus je dokonce téměř bez aut – od záchytného parkoviště na jeho okraji jezdí bezplatné metro. Je to mimochodem nejmenší metro na světě, jen se čtyřmi stanicemi.

Článek

Vesnice jsou lyžařsky propojené přes hřebeny, které je od sebe dělí, a bezlesý terén je prošpikován supermoderními lanovkami. Optimální je poměr náročností sjezdovek, pokrývající celé obtížnostní spektrum.

Až by se zdálo, že tak ideální středisko musel někdo vyprojektovat. Ale není tomu tak – původní osady jsou pět set let staré, základy hradu Laudegg nad Ladisem položili už Římané a sjezdařský areál se rozrůstal postupně přirozeně.

Vyjedete-li z Fissu červenou kabinkou, otevře se vám po výstupu na Schönjochu carvingové eldorádo jeho severních svahů – dvě komfortní sedačky a tři vleky obtéká tucet pravidelných červených tratí a dvě ski-route navrch. Nejdelší desetikilometrová sjezdovka Frommes zachází za hřeben a větví se do Fissu i Ladisu.

Skipasy
Dospělí 1 – 6 dní41,50 – 182 EUR
Děti (roč. 1994–2002) 1 – 6 dní24 – 106 EUR

I v Serfaus vévodí severní svah, či lépe řečeno stěna. Vrchol Lazid dobývá přes mezistanici Komperdell kabinka, pod níž se řítí tři černé a jedna červená, výborné jsou i další spletené červené tratě v kotlině uzavřené vrcholy Lazid a Obere Scheid, kterou pročesávají dvě expresní sedačky.

Z Lazidu na jihovýchod roluje extra-široká červená trať Lawens s polstrovanou 6sedačkou, podobnou jsou i dálnice Plansegg. Černou jedničkou je před pár lety zbudovaná trať Pezid Vertikal se 60% sklonem ze stejnojmenné sousední hory.

Vleky a lanovky se táhnou ještě do vzdálenější a mělce tvarované kotliny pod Masnerkopfem. Mezi Fiss a Serfaus se vzdouvá oblý hřeben Sattelkopf, z něhož přepadají na obě strany členité červené, ale i jedna černá trať a unese i freeridovou stopu.

:. Černá sjezdovka z Lazidu         Foto: Snow

Náhorní plató je ze všech stran obestoupeno horami – na východě Ötztalskými Alpami, na západě Silvrettou, na severu Lechtalskými a na jihu Ortlerskými Alpami, které jej chrání před nejextrémnějším počasím a zabezpečují mu „lázeňské“ klima jako třeba nedalekému Svatému Mořici. Podle místních pozorování jej dokonce – dík své jihovýchodní expozici – poráží v délce slunečního svitu (1 940 hod. ročně oproti 1 820).

Z válející se inverzní mlhy v údolí „trojčata“ Serfaus, Fiss a Ladis vždy vyčnívají a jsou zároveň nejslunečnějším místem Tyrolska.

Pro děti jsou připraveny tři parky s atrakcemi

Děti zde mají tři parky s pojízdnými koberci, kolotoči, překážkovou dráhou, pohádkovou vesničkou, houpačkami či iglú. Batolata můžete nechat ve školce (Murmlikrippe, údolní stanice v Serfaus) a sami si lyžovat.

Tam děti od kojenců do pěti let spí, hrají si – je to jako v opravdové školce s klouzačkou, stavebnicí, ale i lezeckou stěnou – anebo mohou navštívit Murmlipark s nafukovacím hradem, sáňkováním či kolotočem.

:. Šestisedačková lanovka Plansegg    Foto: Snow

Celý areál je v posledních letech – od spojení Serfaus a Fiss kabinkou Sunliner v roce 1999 – modernizován ve velmi svižném tempu, až laťka komfortu nadskakuje. Nahrazeno bylo na dvacet vleků a lanovek a dnes je areál přehlídkou lanovkových „pendolin“. Cena denního skipasu je zato nad hranicí 40 euro.

Další informace o lyžařském středisku
Sezónazačátek prosince – polovina dubna
Nadmořská výška1 200 – 2 750 m n. m.
Typy sjezdovek21 % modré – 56 % červené – 23 % černé
Typy vleků13x vlek – 3x sedačka – 4x sedačka expres – 6x krytá sedačka – 11x kabinka – 1x visutá kabina – 1x metro
Sjezdovky celkem185 km
Sjezdovky s umělým plesem108 km
Užitečné stránkywww.serfaus-fiss-ladis.at, www.tyrolsko.cz

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám