Například u CK Fischer jsou nyní palivové příplatky 1090 korun, zatímco dosud to bylo 1790 Kč. Čtyřčlenná rodina tak na zájezdu ušetří téměř tři tisíce korun.

„Snížení poplatků je ale riskantní krok, protože není jasné, jak se bude vyvíjet cena ropy v letních měsících. Může se stát, že cestovky nakonec doplatí příplatky aeroliniím ze svého,“ řekl ČTK mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko.

Velké cestovky snížily palivové příplatky

Jak mluvčí informoval, CK Fischer zlevnila zájezdy nejen na zimní exotické dovolené, ale i na léto. Nové palivové poplatky bude účtovat bez ohledu na délku letu. Jinou taktiku zvolila největší tuzemská cestovní kancelář Exim Tours. Ta snížení palivových příplatků rozdělila na dvě části.

U letů do tří hodin ho teď stanovila na 990 korun a u delších letů na 1290 Kč. Dosud byl příplatek jednotně 1790 Kč. „Bylo to přijato na základě vyúčtování ceny paliva od leteckých společností za poslední čtvrtletí,“ uvedl obchodní ředitel Exim Tours Jan Koláčný.

Snížit příplatek se chystá také Čedok. Většina středních a malých cestovních kanceláří však k tomu zřejmě nepřikročí.

Okamura: příplatek by se měl zcela zrušit

„Na rozdíl od velkých cestovek, které příplatky spíše nadsazují, aby je pak nemuseli klientům doúčtovávat, drží menší cestovní kanceláře dlouhodobě příplatek na co nejnižší úrovni. Hýbat s ním proto teď moc nemohou,“ řekl v úterý Právu mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Asociace požaduje, aby letecké společnosti palivový příplatek zrušily úplně. „Podívejte se na nynější kurz koruny vůči euru i dolaru. Když byla před lety koruna ještě slabší a ceny ropy podobné jako dnes, letecké společnosti si žádný příplatek neúčtovaly. Nechápu proto, proč by ho měly zachovávat,“ prohlásil Okamura.

Úpravy podle situace na trhu s ropou

Aerolinky mají výši palivových příplatků ošetřenou ve smlouvách s cestovními kancelářemi. „Na snížení ceny leteckého paliva jsme u charterových letů reagovali okamžitě, dle platných smluv s těmito cestovkami,“ ujistila Právo Vladimíra Dufková, mluvčí letecké společnosti Travel Service, která je největším českým charterovým dopravcem.

Podobně v charterových letech postupují i České aerolinie (ČSA). Na pravidelných linkách ale vyčkávají až na kroky konkurence. „Přes prudký pokles světových cen ropy se nám stále ještě nepodařilo zcela vyrovnat ztráty, jež nám v loňském prvním pololetí enormně drahé letecké palivo způsobilo,“ sdělil už dříve prezident ČSA Radomír Lašák.

Ceny ropy byly na maximu loni v červenci, kdy se barel prodával za 147 dolarů. V průběhu několika měsíců pak ropa zlevnila až pod 40 dolarů za barel. Včera se ale její ceny na světových trzích zhouply nad padesátidolarovou hranici a jsou nejvyšší od 2. prosince. Žene je vzhůru izraelskopalestinský konflikt a spor o dodávky zemního plynu mezi Ukrajinou a Ruskem.