V Jeseníkách je k dispozici bezpočet pravidelně strojně upravovaných běžeckých lyžařských tras, o jejichž údržbu se stará především Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu (JSCR), které nabídku rok od roku postupně rozšiřuje.

Již pro sezónu 2009 až 2010 se předpokládá, že JSCR bude upravovat až 450 kilometrů řádně označených tras doplněných informačními mapami. Stranou však v tomto směru nezůstávají ani další subjekty z regionu, zejména místní podnikatelé a nejrůznější spolky.

Osada Ramzová má nejvýše položenou rychlíkovou stanici

Mezi nejnavštěvovanější lokality patří především oblast Ramzové, místní části Ostružné. Samotná osada Ramzová se rozkládá při silniční a železniční trase Šumperk–Hanušovice–Jeseník a svým významem značně převyšuje svou rozlohu.

Je totiž jedním z výchozích bodů jak pro letní pěší turistiku, tak je rovněž základnou pro vyznavače zimních sportů. Leží na severozápadním okraji Hrubého Jeseníku a může se pochlubit nejvýše položenou rychlíkovou stanicí v republice ve výši 760 metrů nad mořem.

Na údržbě běžeckých stop v okolí chaty Paprsek se podílí i Vítězslav Dokoupil z Klubu horolezců Olomouc.:.Na údržbě běžeckých stop v okolí chaty Paprsek se podílí i Vítězslav Dokoupil z Klubu horolezců Olomouc.foto: Právo/Petr Marek

Výhodou Ramzové je dobré železniční spojení, díky kterému je proti ostatním střediskům v Jeseníkách snadno a rychle dostupná. Propojují se zde však navíc i trasy autobusových linek, ať již z Prahy, Brna či Hodonína, které tudy projíždějí.

Již od 70. let minulého století, kdy zde byla vybudována první sedačková lanovka, patří toto středisko k oblíbeným a za poslední tři roky k nejlépe zmodernizovaným v Jeseníkách. Běžkaři jistě ocení vyjet sedačkou až na hřeben a absolvovat atraktivní túru s náročnými sjezdy přes Keprník a Vřesovou Studánku na Červenohorské sedlo.

Nová čtyřsedačková lanovka

Milovníci sjezdového lyžování a snowboardingu se zde v nadcházející zimní sezóně mohou těšit na supernovinku – čtyřsedačkovou lanovku. Nová čtyřsedačka bude mít kapacitu 2400 osob za hodinu. Uvedení do provozu je plánováno na 25. prosinec.

„Ubudou fronty a výrazně se zvýší také bezpečnost přepravovaných. Jde totiž o vysoce komfortní zařízení s odpojitelnými závěsy, kterých v naší republice moc není. Lidé budou moci v pohodě nastoupit i vystoupit a hlavně, přestanou mít tradiční nepříjemné modráky pod koleny,“ říká Karla Kubíčková ze společnosti Bonera, která postavila novou lanovku.

Udržované běžecké stopy v okolí Paprsku

Chodit po svých se ale nedoporučuje, neboť tak dochází k ničení strojově upravovaných běžeckých stop. A právě ty jsou největším magnetem okolí Paprsku, které je právem nazývané běžeckým rájem. K dispozici, samozřejmě podle aktuálních podmínek, je zde až 60 kilometrů tratí.

Přečtěte si také o nabídce tuzemských lyžařských center a cenách permanentek

V loňské sezóně se údržba tras poprvé rozšířila i do sousedního Polska. Okruhy Malý a Velký Schengen jsou už mezi běžkaři přes krátkou existenci opravdovým pojmem.

Nejen běžkařský ráj

Oblast Paprsku však není jen běžkařským rájem. K chatě patří i sjezdovka se dvěma vleky o délce 1000 a 490 metrů. K dispozici je rovněž kvalitní restaurace, jejíž kapacita byla loni rozšířena o plných sto míst.

Dostupnost je solidní, a to kromě Ramzové hned z několika dalších míst. Motoristé se přímo k chatě dostanou z Kunčic (nutné sněhové řetězy), pod sjezdovku pak ze Starého Města přes Malé a Velké Vrbno.

Na běžkách sem lze také z Ostružné, Branné, Horní Lipové (přes Smrk) a Starého Města. Dostat se k Paprsku lze rovněž po trase od chaty Návrší, která leží nad obcí Stříbrnice a pod Kralickým Sněžníkem.