Poslední statistiky potvrzují, že cestovní ruch v ČR zažívá horší časy. Zejména do Prahy jezdí méně zahraničních turistů, tráví zde kratší dobu a utrácejí méně peněz. Někteří hoteliéři se začínají potýkat s existenčními problémy. Je situace opravdu tak vážná?

Obávám se, že je. V Česku se totiž nepříjemně setkalo hned několik nepříznivých faktorů. Vedle recese ve vyspělých zemích i důvody vnitřní, především silná koruna. Ta způsobila, že pro turisty už dnes Česko zdaleka nepatří k nejlevnějším zemím.

Podle poradenské firmy TRI Hospitality klesl zisk čtyřa pětihvězdičkovým hotelům o 26 procent, tržby o pětinu. Přesto se staví spousta nových hotelů, jen v Praze letos přibudou asi čtyři tisíce lůžek. Má to smysl?

Rozhodnutí o stavbě většiny nových hotelů padlo v letech 2004 a 2005, která jsou považována za zlatou éru incomingové turistiky. Máte ale pravdu, nové kapacity problémy ještě zhorší. Osobně odhaduji, že pokles v českém hotelnictví potrvá nejméně pět let a že nejhorší časy má branže ještě před sebou.

Asociace hotelů a restaurací chce vytvořit platformu složenou z hoteliérů, leteckých přepravců, cestovních kanceláří, zástupců MMR a úředníků místních samospráv, která by zajistila především lepší propagaci České republiky v zahraničí. Pomůže to dalšímu rozvoji turistiky?

Především je strašná škoda, že tato platforma nevznikla v době, kdy se schvalovala vyšší sazba DPH u hotelových služeb, což je taktéž jeden z podstatných, byť méně známých faktorů dnešních problémů.

Platforma mohla například prosadit, aby se polovina z vybrané částky do cestovního ruchu vracela, třeba přes zmíněnou propagaci, což není v zahraničí nic neobvyklého. Samozřejmě i dnes je každá podpora dobrá. Osobně se však domnívám, že nakonec si bude muset každý majitel hotelu pomoci především sám.

Jak?

Ve své profesní kariéře jsem zažil podobnou krizi po teroristických útocích v New Yorku. Lidé přestali na čas cestovat a měli hlouběji do kapsy. Působil jsem tehdy v USA a v Kanadě, kde jsme pomáhali z problémů řadě majitelů velkých hotelů.

I oni zpočátku spoléhali na daňové úlevy a vládní dotace. Troufám si říci, že nakonec je zachránila především marketingová, personální a další opatření, která jsme společně udělali.

Jste mezinárodní manažerskou společností. Kdo jsou vaši klienti?

Oslovují nás nejvíce majitelé velkých hotelů nebo úvěrující banky, které vidí, že se jejich klienti ocitli v problémech. Naším hlavním úkolem je zlepšit ekonomické ukazatele. Firmy jako my ale nejsou pouze společnostmi na risk management.

Působíte i v Česku?

Od minulého roku jsme v největším tuzemském hotelovém řetězci Orea Hotels. Ten ovšem podobné problémy neměl. Představenstvo firmy nás najalo, abychom společnost připravili na expanzi.

Především díky důslednému využití výhod řetězce v cenových jednáních s dodavateli jsme společnosti snížili náklady a agresivním marketingem zvýšili tržby, a to v době, kdy výkony branže jako takové prudce klesají. Mimo jiné jsme pomohli vyřešit také náhradu za dlouholetého a úspěšného generálního ředitele.

Záběr našich činností je poměrně široký. Nakonec ale každý klient naše angažmá hodnotí především podle peněz, které mu pomůžeme vydělat či ušetřit.