Stavba výtahů by se přitom měla oproti původním předpokladům urychlit. „Přípravy na stavbu výtahu na Slapech budou probíhat během dokončování stejné stavby na Orlíku,“ řekl mluvčí kraje Martin Kupka.

Pokud by se stavba na Slapech protáhla do dalšího období, jak původně zamýšlelo Ředitelství vodních cest ČR (ŘVCCR), neměla by spěšná stavba na Orlíku pro turisty valný význam, protože by se lodě „zasekly“ na Slapech a z Prahy by se k Orlíku ani nedostaly.

Výstavba na Orlíku je jednodušší

Výstavba na Orlíku je přitom jednodušší, protože se tam dají využít koleje vzniklé už při stavbě hráze v polovině minulého století. Díky tomu by měly být také náklady na orlický výtah výrazně nižší, odhadují se zhruba na 400 miliónů korun. Výtah na Slapech by měl stát asi 2,1 miliardy korun.

Výtahy pro lodě by měly podle představ vedení kraje zvýšit atraktivitu regionu pro turisty. „Zájem turistů o rekreační lodní plavbu po Vltavě je velmi velký, bohužel infrastruktura není dostatečná,“ řekl Kupka. Větší komfort lodní dopravy po Vltavě by do oblasti měl přilákat turisty nejen z Česka, zájem prý projevují hlavně Holanďané.

„Ekonomicky to představuje ohromný potenciál. Nejenom že by turisté přinesli více peněz do rozpočtu obcí, ale vytvořilo by se i dost pracovních míst,“ domnívá se hejtman Petr Bendl (ODS).