Podle zprávy organizace Copenhagen Economics poklesl počet turistů v Dánsku v letech 2000 - 2007 i přes to, že v rámci EU zaznamenala turistika nárůst o 23 procent a ve světovém měřítku dokonce 32 procenta. Zpráva uvádí, že Dánsko nezvládá konkurenci s jinými zeměmi.

Za nižší zájem mohou komplikovaná vízová pravidla

Ředitel Organizace dánských cestovních kanceláří Lars Thykier má za to, že za nižší zájem mohou například komplikovaná vízová pravidla, která jsou součástí zostřené dánské politiky vůči cizincům v posledních letech.

"Ministerstvo zahraničí v Kodani dělí země do tří kategorií - přijatelné státy, země s rizikem žadatelů o azyl a země s imigračním rizikem. Do těchto rizikových kategorií pak spadají zejména turisté z nových a rozvíjejících se trhů," řekl Thykier švédskému deníku Dagens Nyheter.

Dodal, že než se dánská velvyslanectví v zahraničí stihnou poradit s centrálou a o žádosti o vízum dle nových pravidel rozhodnout, řada turistů se čekáním unaví a nasměruje cíl své cesty jinam.

Kontroverze s karikaturami proroka Mohameda

Spolu s tvrdšími dánskými regulemi vůči cizincům se dostaly do popředí kontroverze s karikaturami proroka Mohameda, publikované v dánském tisku. "Dříve bylo Dánsko chápáno jako svobodomyslná, diplomatická a velmi ´lidská´ země. Nyní jsme chápáni jako agresivní, jsme téměř tam, kde bylo před několika lety kvůli Jörgovi Haiderovi Rakousko," soudí ředitel turistické reklamní kanceláře Propaganda McCann Frederik Presler.

Tyto aféry podle něj zpochybnily obraz malé idylické země, jež patří spíš do světa pohádek Hanse Christiana Andersena a říše hraček Lego.

KodaňDánsko - idylická země pohádek Hanse Christiana Andersenafoto: Právo/Marek Damm

Dřívější ředitel největší dánské reklamní turistické kanceláře a nyní poradce v této oblasti Niels Thomsen uvádí pro ilustraci dánských problémů srovnání s Norskem. "Krize, jako jsou karikatury Mohameda, je pro nás horší, než kdyby se cokoli podobného odehrálo v Norsku. V Norsku se turistická reklama zaměřuje na velkolepé přírodní scenérie, takže když se chování obyvatel náhle změní, na obraz jejich země v zahraničí to nemá takový vliv jako v případě Dánska," uvedl.