"Zdravotní turistika je fenoménem současnosti a Česká republika díky dobré reputaci plastické chirurgie nezůstává pozadu," uvedla mluvčí CzechTourismu Markéta Chaloupková. Jde především o příjezdovou turistiku, Češi zatím zdravotní péči v cizině příliš nevyhledávají.

Agentura Forbes Traveler dokonce Českou republiku zařadila na letošní rok mezi deset nejlepších medicínských destinací světa, například vedle Singapuru, Kostariky, Maďarska nebo Jižní Afriky. Za největší přednost označila umění českých chirurgů a cenu zákroku.

Přesná čísla o počtu cestovatelů za zdravotními zákroky však není jednoduché zjistit. Podle studie společnosti Hilcom jde o tisíce cizinců. "Čtyřicet pět dotazovaných atestovaných plastických chirurgů uvedlo, že zahraniční klientela si u nich objednala 19 procent všech zákroků. Hovoříme tak o 5 000 až 6 000 pacientech," uvedl výkonný ředitel Hilcomu Pavel Hilbert.

Nejvíce zájemců o vylepšení zevnějšku přijíždí z Německa, následují Rakousko, Velká Británie a Slovensko. Drtivou většinu, téměř 90 procent zájemců, tvoří ženy. Od českých lékařů nejčastěji žádají zvětšení prsou, operaci víček a liposukci. Žádané jsou i další obory, například stomatologie nebo gynekologie.

Zahraniční pacienti v Česku po památkách nechodí

Ceny se různí podle provedeného zákroku. Zvětšení prsou s dvoudenní hospitalizací vyjde v průměru na 2 500 eur (62 000 Kč), oční víčka lze vylepšit za 800 eur (20 000 Kč). Ve své domovské zemi by přitom zahraniční klienti zaplatili i několikanásobek.

Zahraniční pacient zůstává podle Hilberta v Česku v průměru tři až deset dnů v závislosti na provedeném zákroku. Není údajně ale příliš obvyklé, že by svůj pobyt spojoval s turistickými výlety nebo že by po operaci zamířil na doléčení do lázní. "Existuje tu stále prostor, jak tyto doplňkové služby určitému typu klientů nabídnout," podotkla Chaloupková.

Medicínské cestování zažívá ve světě boom všobecně, klienti se rekrutují především z USA a západní Evropy. Celosvětově podnikli v roce 2005 zdravotní turisté 19 miliónů cest; do roku 2010 by podle zprávy Tourism Research and Marketing mohl být tento počet dvojnásobný.