Slouží turistům pro cesty do perly jižní Moravy, zámku v Lednici a okolního areálu s mnoha různými historickými stavbami.

Vzhledem k momentální přestavbě břeclavského železničního uzlu má cesta historickým motorákem do Lednice tak trochu příchuť adrenalinového sportu, protože místo jeho čekání na odjezd je dáno aktuální dopravní situaci. Je proto třeba poslouchat staniční rozhlas.

Přes Dyji do Bořího lesa vlakem HURVÍNEK

Po nastoupení do vlaku a pokynu k odjezdu se historický motorák – nejčastěji Hurvínek M 131.1. – vydává na cestu do Lednice. První část vede v sousedství koridoru z Vídně do Prahy, od něhož se asi po kilometru cesty trať obloukem stáčí na most přes odlehčovací rameno řeky Dyje a vzápětí ústí do stanice Boří les.

V tomto okamžiku cestující v motoráku možná pochybují, kam jedou, jestli je cílem opravdu historický klenot v Lednici. Vpravo vedle soupravy vidí občas nepříliš vonící provoz chemické továrny, vlevo val skládky sádrovce. Ale stačí jen vydržet.

Lednický zámek a jeho krásný park..: Lednický zámek a jeho krásný park.foto: Novinky/Lucie Poštolková

Po chvíli sebou vlak trhne a vyráží na cestu. Za přejezdem na kraji nádraží jej výhybka odklání z trati do Znojma a po několika desítkách metrů se přimyká k borovému lesu, který jej doprovází až na nádraží v Poštorné.

V sousedství stanice je keramická továrna, která pomáhala dotvářet kolorit Lednicko-valtického areálu, protože odtud pocházel materiál pro stavbu kostela Navštívení Panny Marie v Poštorné, stejně jako posloužil pro výstavbu nádraží v Poštorné a Lednici. Ostatně, právě nádraží v Poštorné by zástupci břeclavské radnice rádi viděli na soupisu památkově chráněných budov.

Z Poštorné vlak odjíždí krajem obytné zástavby, aby se po chvíli zase přimkl na kraj lesa. Zastavuje tam na zastávce Charvátská Nová Ves, aby pokračoval do centra památkově chráněné lokality.

Když se po kilometru objeví jezdecká dráha, koleje uhýbají doprava, aby po chvíli opačným obloukem minuly areál jezdeckých stájí Nový dvůr. I ten kdysi patřil k lichtenštejnskému panství, dnes se u něj kříží několik cyklistických cest.
Mezitím motorák klesá a až se koleje opět napřímí, zastavuje na zastávce Lednice – rybníky.

Pohled na vinice na Moravě a na vodní nádrž Nové Mlýny..: Pohled na vinice na Moravě a na vodní nádrž Nové Mlýny.foto: Novinky/Lucie Poštolková

To je první cílové místo pro cestující. Zastávka vlaku na hrázi mezi Prostředním a Mlýnským rybníkem nabízí možnost vydat se pěšky či na kole do několika směrů za přírodou i památkami.

Motoráček vozí i jízdní kola

Zatímco ale milovníci přírody vyrážejí na procházku, kola vlaku se roztáčejí do poslední etapy cesty. Trať pravým obloukem opouští břeh Mlýnského rybníka, aby se po několika stech metrů opačným zákrutem dostala k první výhybce nádraží v Lednici.

Malou stanici v Lednici milují filmaři. Výčet filmů, které tam vznikly, není zrovna malý. Stačí jen namátkou připomenout epizody seriálu Četnické humoresky, Černí baroni, film Carský kurýr. Naposledy tam řádil filmový štáb při snímání scén pro film s pracovním názvem Nedodržený slib.

Místní dráha byla dána do provozu 17. listopadu 1901. Před lety překonala dokonce období, kdy byl provoz zcela zastaven, nakonec se podařilo jeho obnovení alespoň v režimu sezónní turistické dopravy.

Na trať do Lednice České dráhy nasazují buď červený motorový vůz M 131.1. Hurvínek, v době školních výletů pak je v plánu použití loni opraveného historického vozu M 262.018. V obou případech jezdí vlak s přívěsným vozem, vhodným i pro přepravu jízdních kol.

Odjezdy vlaků

Vlaky odjíždějí ve víkendy a státní svátky až do 28. září z Břeclavi v 8.50, 10.50, 13.50 a 15.50 hodin. Na zpáteční cestu vyrážejí z Lednice v 9.53, 12.32, 14.40 a 15.32 hodin.

V době od 13. května do 22. června vlaky jezdí kromě zmíněných víkendových spojů ještě od úterý do pátku včetně vlaků z Břeclavi v 10.50 a 13.50 hodin. Zpáteční spoje z Lednice odjíždějí v 12.32 a 14.40 hodin.