„Při otevírání každého dalšího pole zjišťujeme, že je stav kamene horší, než ukazovaly předběžné průzkumy. Týká se to zejména těch kamenných bloků, které jsou na úrovni vozovky, ty utrpěly nejvíc zatékáním a solením v rámci zimní údržby.

Navíc jsou naprosto nevhodně osazeny do cementové malty, takže se ty kameny mnohdy podobají substanci písku,“ řekl Právu Ondřej Šefců z Národního památkového ústavu. Totéž potvrdil Právu i inženýr Zdeněk Batal ze společnosti Stavby mostů Praha, která práce provádí.

Kameny na most těží v lomu Kozdeř

Podle jeho slov se nyní kameny na most těží v lomu Kozdeř nedaleko Dvora Králové a následně se rozřezávají na potřebný rozměr ve středočeských Pečkách.

„Tento postup neodpovídá původnímu, historickému způsobu ručního štípání kamene. Pískovec se musí proto po rozřezání povrchově upravit, aby nebyl úplně hladký,“ přiblížil Šefců.

Vltava měla v úterý v poledne průtok u Karlova mostu jako velké evropské toky.Vltava dala při povodních mostu zabrat.foto: NOVINKY/Pavel Orálek

Kámen se podle něj posléze ještě patinuje, aby na mostě „nesvítil“. Výsledek této trpělivé práce je k vidění například na prvním mostním poli u malostranského břehu při pohledu od hotelu U Tří pštrosů. Zajímavostí je i sama kvalita kamene z kozdeřského lomu, který patří k nejtvrdším křemenným pískovcům u nás.

Oprava Karlova mostu bojuje s časem

„Tento kámen zcela neodpovídá původnímu použitému pískovci, ten se totiž u nás už nikde netěží. Máme sice vytipované lokality, kde by mohl být do budoucna otevřen lom na takzvaný žehrovický či hrubozrnný arkózový pískovec, ale stav mostu nám nedovoluje čekat s opravou. Lom se neotevře jako láhev piva,“ poznamenal Šefců.

Další roky čekání, než se vyřídí potřebná povolení, by mohly podle odborníků být pro most fatální. Největším problémem mostu je podle stavebníků i památkářů hydroizolace, kterou zatéká do samotného tělesa mostu.

Nejznámější panoráma metropole-pohled přes Karlův most na \pražský hrad. Nejznámější panorama metropole-pohled přes Karlův most na Pražský hrad. foto: Právo/Mirloslav Sova

„Myslím, že nyní se nám podařilo tento problém vyřešit technicky velmi dobře, použitá izolace je otestovaná i na železničních koridorech, takže by měla zajistit perspektivu, že most nebude potřebovat opravu ještě za příští generace,“ dodal jeden z pracovníků, který se na opravě podílí.

Není možné odhadnout náklady na opravu mostu

Odhadnout nyní, kolik bude celá oprava naplánovaná až do roku 2010 stát, je podle zainteresovaných odborníků takřka nemožné.

Původní předpoklad investice asi 250 miliónů totiž nejspíš vzroste právě kvůli špatnému stavu zábradlí. Podle památkářů se bude muset vyměnit možná i víc než polovina kvádrů.