Brzy dojde ke spojeni posledních plánovaných úseků z Brd přes Vltavu na Táborsko a celá magistrála přes republiku bude kompletně hotová. Nadšencům, kteří budou chtít projet zem od Šumavy do Českého Švýcarska, pak už nic nebude bránit.

Za pět šest dnů projedete na koni celou republiku

„Projet republiku napříč? To je otázka tak pěti šesti dnů. Na jeden den připadne kolem padesáti kilometrů v sedle. To se dá zvládnout,“ tvrdí Milan Mašek, který na koních jezdí už přes 33 let. Živí se kaskadérstvím, výcvikem koní pro potřeby filmařů a hipoterapií.

Ilustrační foto

.: Podobných stanic, jako je ta Maškova, je na trase středočeské stezky asi 60. foto: Novinky/Lucie Poštolková

Jeho ranč, stáj a pub v jednom stojí pod Brdy v Lochovicích na jedné z mnoha pony stanic, kde mohou hipoturisté putující po středočeském úseku jezdecké magistrály přenocovat a napojit sebe i své koně.

Díky své vhodné poloze si jezdci vyzkoušejí jak jízdu po poli, tak hustými lesy, a dokonce brodění přes malou řeku. Na ranči si lze koně i půjčit, pokud má někdo zájem jen o kratší projížďku.

.: Koně ze stanic jsou vhodní i pro začátečníky. foto: PRÁVO/Ladislav Schejbal

„Koně, které tu máme, jsou absolutně klidní, takže jsou vhodní i pro úplné začátečníky. Na našich akcích totiž musí vydržet v klidu, i když jim ležíme pod břichem a střílíme,“ říká Mašek.

Podobných stanic, jako je ta Maškova, je na trase středočeské jezdecké stezky asi 60. Jsou rozmístěny vždy na vzdálenost asi 15 km od sebe, takže je lze využít jako denní cíle jízdy.

Jsou vyznačeny tisíce kilometrů těchto cest

„Celková délka všech jezdeckých stezek jen ve středních Čechách je asi 700 kilometrů. Do konce června plánujeme i propojení Slap s Golčovým Jeníkovem, propojí se tak střední Čechy s Pardubickem,“ sdělil Oldřich Špurek, duše celého projektu jezdeckých stezek.

Podle něj budou zároveň s trasou na východ otevřeny i odbočky kolem Prahy na Okoř, trasa na Házmburk a kolem Orlické přehrady, takže přibude dalších asi 200 km.

Ve fázi příprav je také jejich napojení na podobné stezky v Německu. Západní trasa má vést z Křivoklátska, kde se oddělí z hlavní jezdecké magistrály přes Plasy na Bavor.

Ilustrační foto .: Nejkrásnější pohled na svět je z hřbetu koně. foto: Novinky/Lucie Poštolková

Severní trasa by už měla vést od poslední české stanice v Doubici, které šéfuje známá česká žokejka Vendula Šponarová, přes skalní města do Saska. Ne všude je ale plánování jezdeckých stezek bezproblémové.

Například při plánování tras přes brdské hřebeny se značkaři setkali ze strany zástupců šlechtického rodu Colloredo-Mansfeld z Dobříše se značně odmítavou reakcí. Celá trasa se tak musela změnit, včetně napojení na další odbočky ke Slapům.

Trasy nenajdete zatím v mapách

Problémy mají jezdci i s mapami, do kterých jsou jejich trasy zakresleny. Jednak je jich málo, a navíc má každá jiné měřítko. „Chtělo by to dohodnout se třeba s Klubem českých turistů, aby tyto stezky byly zakresleny do jejich masově rozšířených map,“ míní Mašek.

Ilustrační foto

.: Koně v ohradě v Doubici, kde povede severní trasa. foto: Novinky/Lucie Poštolková

Podle jednoho z jezdců jeho Jezdeckého klubu Šerm se lze i během projížďky krajinou dostat do nebezpečí. Stačí prý přitom, když jezdci narazí na motorkáře nebo majitele terénních čtyřkolek, kteří s oblibou jezdí načerno po lesích a polích.