Toužíte-li po opravdovém lyžařském ráji, v okolí české kotliny ho nenajdete, a musíte se vypravit za masivy alpských velikánů. Stačí-li Vám však skromnější podmínky ale nejste-li spokojeni se službami v českých, a na Evropu miniaturních areálech, může být právě Velký Javor sondou na to, že i v malých horách to jde jinak.

Z Prahy snadno a rychle

Vypravit se do Velkého Javoru je pro lyžaře nejvhodnější osobním vozem, kterým se dostanete až k areálu. Pro cestu z Čech bych doporučil cestu po dálnici z Prahy na Plzeň. Jedete-li ve všední den, počítejte s časem a průjezd metropolí, od Zličína už to ale sviští a nenarazíte-li na kolonu, v Plzni jste i podle předpisů za pár desítek minut.

Sjedete směrem na Klatovy a dálnici vyměníte za udržovanou krajskou cestu. Při troše štěstí nezamrznete za kamiónem, v opačném případě je možné se více kochat okolní krajinou. Klatovy projedete bez větších problémů po ukazatelích a pokračujete po hlavní silnici na Železnou Rudu.

Šumavskou přírodou k opuštěné hranici

Tato část cesty Vás naláká na krásy šumavské přírody. Příjemně široká silnice se klikatí lidmi jen málo poznamenanou horskou přírodou a řidič nebude mít o zábavu za volantem v ostrých serpentinách nouzi. V průměrných zimách je nutno mít přibalené sněhové řetězy, to už ale poslední roky v Česku skoro nepamatujeme. Přesto bych k nim do kufru přihodil při každé cestě do hor i lopatku na sníh.

 

Hranice je jen kousek za koncem Železné Rudy. Dnes již opuštěné hraniční budovy vyvolávají pocit smutné nostalgie na dobu dříve minulou, při jízdě se však nenechte dlouho unášet, správná odbočka vpravo je jen pár desítek metrů za hranicí a za ní opět přijde šplhání horskou silničkou vzhůru.

Mapa lyžařského areálu.Mapa lyžařského areálu.

Lyžovačka pro nejmenší a snadné parkování

Při slunečném počasí odhalíte lyžařské svahy snadno z okénka vozu. Při mlze nepřehlédněte na vrcholu kopce směrovku vlevo k lanovce Arber. První část areálu potkáte po pár metrech. Zde parkujte v případě, že máte přibalená malá děcka a chystáte se je v rámci výletu zasvětit do úplných začátků lyžování. Tady je možno na speciální trati také sáňkovat. Za opravdovým lyžováním pokračujte po silnici dál do kopce.

Rychle se zázemí silnice na obou stranách rozšíří o parkovací plochy, které jsou více jak velkorysé. Zaparkujete zde i když si ráno přispíte, což je v českých areálech téměř nemyslitelné. Při příjezdu minete vpravo vlek u silnice, můžete ale pokračovat dál až na velké parkoviště u samotných lanovek. Je-li někde plno, nasměrují vaše parkovací pokusy pánové v reflexních vestách. Bonbónkem je také skutečnost, že parkování je zdarma. Kde to v Česku najdete?

Sleva za skupinu už od dvou lidí

Vlek co jste minuli po pravé ruce je kotva, která doprovází mírnou modrou sjezdovku. Hojně ji využívají začátečníci a malé děti. Mírný sklon a poměrně velká šířka sjezdovky je ideálním místem pro trénink začátků lyžování. Už u tohoto vleku je možné zakoupit permanentky, hlavní kasa je ale u velkého parkoviště a spodních stanic lanovek.

Jednodenní permanentka pro dospělého vyjde v letošní sezóně na 24 Euro, děti mají slevy. Jestli chcete ušetřit, vypravte se do tohoto střediska při svých narozeninách, dostanete padesátiprocentní slevu, a to se vyplatí. Jede-li Vás víc, nechte nakoupit vybraného jedince pro všechny. Už od dvou kusů jste pro pokladní skupina a na slevě opět nějaké to Euro ušetříte.

Areál disponuje třemi moderními lanovkami.Areál disponuje třemi moderními lanovkami.foto: Novinky/Petr Nový

Od kabinky černou smrští do údolí

Permanentky na kratší období jsou s čárovým kódem a je třeba je vkládat do terminálového okénka u každé lanovky či vleku ručně. Na delší dobu se používá systém čipový. Drobná rada - snímače karet jsou na levé straně, proto si je na bundě umisťujte spíše na tuto stranu.

Hlavní dopravní tepnou vzhůru jsou v areálu tři moderní šestimístné lanovky. Dvě sedačky a jedna kabinka. Tu nejvíce využijí fajnšmekři vyhledávající kopce více než strmé. Jede až na vrchol hory, odkud vedou jen černé sjezdovky. Atraktivitu těchto sjezdovek dokládá skutečnost, že se zde jezdí i světový pohár v lyžování, o čemž se mohou zájemci přesvědčit již tento víkend 1.-2.3. 2008.

Červené svahy pod sedačkovými lanovkami

Nejfrekventovanější lanovkou je moderní šestimístná sedačka uprostřed areálu, odkud se do údolí svezete několika možnými, červeně označenými svahy. Zejména společná horní pasáž zaujme nádherně širokou sjezdovkou, za kterou se nemusí stydět ani alpští lyžařští velikáni. Po rozdvojení lesíkem vedou obě trasy ke spodní stanici lanovek, které jsou všechny pohromadě na jednom místě.

Nástup na jednu ze dvou sedačkových lanovek.Nástup na jednu ze dvou sedačkových lanovek.foto: Novinky/Petr Nový

Třetí do počtu je šestimístná sedačka v pravé části kopce. Ta není osazena stojnami na lyže, proto pozor u dětí, aby měly dobře nastavené vázání a lyže jim nepadaly z volně visících bot. Oproti tomu bezpečnostní zábradlí za vás nahoře zvedne automat, zlatá služba pro sportovce panikařící na lanovkách.

Na toalety i v lyžařské obuvi

Pravá část areálu od poslední z trojice lanovek je určena pohodovým lyžařům, pro něž jsou sjezdovky označené modrou barvou ideálem. Mírné svahy sice chvilkami připomínají parkoviště, ale proti gustu....

Stanice záchranářů se nachází u spodní stanice lanovek. Všechny důležité informace na cedulích najdete v němčině i češtině. Čisté a v lyžařské obuvi přístupné toalety jsou u spodních stanic vleků i lanovek řádně označeny.

Pohoda pro běžkaře a pěší turisty

Velký Javor však není areál jen pro sjezdové lyžování. Tak jako na české straně, i německá část pohoří nabízí ideální podmínky pro běžkaře a pěší turisty.

Po příjemné procházce v zasněžené přírodě si můžete odpočinout například v chatě Eisensteiner Hütt´n s krbovou místností nebo restauraci Gasthaus zur Gondelbahn (hostinec U kabinkové lanovky) s velkou terasou chráněnou proti větru.

Pozor na prázdninové lyžaře z širokého okolí

Než na Velký Javor vyrazíte, prohlédněte si internetové stránky areálu, opět můžete počítat i zde s českým jazykem. Na škodu také není si zjistit, jestli nejsou například prázdniny v Německu, či Holandsku, neboť tamní obyvatelé hojně využívají nejen české hory.

Přesto je díky vysoké přepravní kapacitě lanovek větší šance, že si za své peníze opravdu zajezdíte v tom smyslu, že se na nejistých prknech spustíte na kluzký sníh.