"Tahle je vaše," ukázal správce základny na dvanáctimetrové plavidlo. Bylo nás pět. Manželé si zabrali prostornou kajutu na zádi a na každého z nás zbyly skoro stejně prostorné kajuty v ostatních prostorách lodi.

Zakladatel mezinárodní společnosti Locaboat se inspiroval nákladními šífy, které viděl v Holandsku. Dlouhá loď s kormidelnou na zádi.

Tam, kde má šíf nákladový prostor, jsou kajuty a kuchyně. V kormidelně je salón a dole na zádi ještě dvě kajuty. Firma Locaboat říká těmto lodím penichette, což neumím do češtiny přeložit jinak než hausbót.

Plovoucí chalupa

Obytné čluny jsou různě velké a rozdílně vybavené. Ten náš má čtyři ložnice pro dva až tři nocležníky a celkem pohodlně na něm může bydlet sedm lidí. Pokud by se hodně stěsnali, tak až dvanáct. Pénichette jsou i menší, pro dva až čtyři obyvatele.

Na lodi je kuchyňka s prostornou ledničkou a s veškerým vybavením, včetně plynového sporáku a trouby. Nádobí do ní vybrali tak, aby se daly připravit špagety, usmažit řízky, uvařit v páře knedlíky nebo upéct štrůdl.

Penichette svým tvarem připomíná říční nákladní čluny. Toto pohodlné plavidlo pojme až dvanáct lidí.  Foto: PRÁVO/Bohuslav Borovička

Nejvíce používaným prostorem je salón, který slouží jako jídelna, obývák, bar - prostě ke všem činnostem, které se neodbývají v kajutách nebo v kuchyni. Když počasí dovolí, dá se sedět také u stolku nahoře, na otevřené palubě, kde je u některých typů penichette i záložní kormidlo, aby kapitán mohl být pohromadě se zbytkem posádky.

Trávit dovolenou na obytném člunu má osobité kouzlo. Má v sobě něco z půvabu chalupy a táboření, ale jste každý den jinde, a to bez otravného balení a vybalování. Tam, kde to jde, si můžete nachytat ryby nebo nasbírat houby. Nechcete vařit? V každém městečku, na které narazíte a kde se případně rozhodnete přenocovat, najdete hospodu, v níž budete vítanými hosty.

Pomalu, jen pomalu

Dovolená na hausbótu není žádný velký adrenalin. To snad jen někde na jezeře, když fouká silný vítr a vám se navíc zdá, že navigační mapy jsou nakreslené úplně špatně, protože jste už potřetí vjeli do slepého ramene.

I takové bloudění má svůj půvab, třeba v tom, že doplujete do klidného místa, kde vidíte užovky a vydry, které se frekventovaným místům vyhýbají. Jinak je to pomalá plavba, při níž máte spoustu času užít si jeden druhého, nebo si to užít všichni dohromady.

Pod schůdky do salónu jsou tři kolíky a kladivo. Když se dostanete do míst, kde se vám líbí a není tam zrovna přístav, zakotvíte u břehu, zatlučete kolíky, k nim přivážete lana a strávíte tam den nebo noc.

Člun vyvine rychlost maximálně deset až dvanáct kilometrů za hodinu, takže s ním nezkušení amatéři nemohou dělat příliš velké psí kusy, ani kdyby chtěli, a plavba je tudíž bezpečná. Tak bezpečná, že k řízení těchto lodí není nutné zvláštní oprávnění.

Dovolenou zpestří také kola, pro něž jsou na palubě připravené zamykatelné držáky. Znalci doporučují plout denně tak pět až šest hodin a zbytek času využít k vycházkám a vyjížďkám po zajímavých místech v okolí.

Kola jsou praktická i proto, že obchody, v nichž doplňujete zásoby, zpravidla nejsou přímo u řeky, ale na kole jsou snadno dosažitelné.

Ponorková nemoc

Kola jsou také dobrým prostředkem proti ponorkové nemoci, která může při dvoutýdenní dovolené nastat i na říčním plavidle. Prostory jsou tam přes veškeré pohodlí přece jen poněkud stísněné, a tak jedna polovina posádky asi uvítá, když se ta druhá sebere a alespoň kus cesty absolvuje po břehu na kolech.

V každém případě je užitečné ještě před cestou výběr posádky zvážit. Není asi nejlepší vyrazit na hausbót se známými, o nichž víme, že se pravidelně pohádáme už při třetí partičce mariáše.