Nová loď Viktorie ve středu a ve čtvrtek úspěšně absolvovala přesun ze svého rodiště na nocoviště u Lesné na Znojemsku. Pětadvacet tun těžké plavidlo vzniklo v areálu někdejšího družstva v Odrovicích, odkud po noční přestávce putovalo na podvalníku na skluz na pláži přehrady nedaleko Štítar na Znojemsku. Devadesát kilometrů cesty prvního dne ujela loď za šest a půl hodiny.

"Není takovým problémem šířka, ani délka, ale výška. Vezl jsem i první loď, byla vysoká 5,3 metru. Tato má o třicet centimetrů víc a to už bylo na cestě poznat. Museli jsme řezat větve a zvedat dráty ve vesnicích," řekl řidič transportu Jiří Paar.

Jeřáb překládá loď na speciální dráhu. Foto: PRÁVO/Milan Vojtek

Nejnáročnějším úsekem pro mistra volantu ze specializované firmy pak bylo asi kilometrové couvání ve spádu, plném serpentin. Nakonec ale loď bezpečně dopravil k jeřábu na břehu přehrady. Těžký jeřáb přeložil plavidlo z podvalníku na vozík, ve kterém putovala po dráze až do vody.

Viktorie je chráněna proti potopení

"Plave, dobré je to, plave," pochvaloval Jaroslav Kiss, který se na výrobě podílel. Dodal, že loď má dvě samostatné komory, takže i v případě proražení boku je ochráněna proti potopení.

Loď Viktorie na hladině Vranovské přehrady doplní služebně starší Valentýnu. Ta poprvé na hladinu vod řeky Dyje vyplula vloni, oproti Viktorii je ale pamětníkem. Lidé si ji pamatují ze suchých let, kdy stávala v Blučině. Majitelé lodní dopravy ji koupili a opravili a po čtrnácti letech ukončili lodnický půst na přehradě. Zatímco Valentýna je veteránem, Viktorie je novostavbou lodi.

Podvalník couvá s lodí k břehům přehrady. Foto: PRÁVO/Milan Vojtek

"Měli jsme nějakou představu, jak by měla asi vypadat. Pak jsme naše představy dávali dohromady s konstruktéry a výsledkem je tato loď," řekl spolumajitel loďařské společnosti Dalibor Dufek. Viktorii ženou po hladině dva závěsné motory, maximem by mělo být asi pětadvacet kilometrů, přičemž pro pravidelný provoz naprosto postačí dvacetikilometrová rychlost. 

Nová loď musí po spuštění na vodu ještě absolvovat sérii testů a zkoušek. "Taky ji čeká finální nátěr. Cestou hodně utrpěla od větví, takže poslední nátěr budeme dělat až tady," řekl Dufek. Zástupci společnosti počítají, že do ostrého provozu zasáhne na začátku prázdnin. Společnost pak bez problémů zvládne nejen provoz na pravidelné lince, která navíc zvýšila počet zastávek, ale bude možné pořádat i vyhlídkové plavby.