Hlavní obsah

Výlety do vesmíru začala nabízet první běžná cestovní kancelář

Vyrazit na hory, k moři, k babičce na venkov nebo na Měsíc. Takové rozhodování čeká zámožné Japonce, kteří se chystají na dovolenou. Největší japonská cestovní kancelář JTB totiž zařadila do svého katalogu zájezdy do vesmíru.

Článek

JTB se tak stala první běžnou cestovní kanceláří na světě, která tento druh turistiky svým klientům nabízí. Řekl to expert na japonský trh cestovního ruchu Tomio Okamura. Podle něj rychle zareagují i další CK.

JTB ve svém katalogu nabízí tři druhy zájezdů do vesmíru. Nejdražší je cesta na Měsíc, za kterou zájemce zaplatí 100 milionů dolarů. V ceně je však zahrnut i osmiměsíční výcvik v Gagarinově městečku v Rusku. Cesta k Měsíci a zpět trvá devět dní a na palubě lodi mají být vždy dva turisté. I když si mohou zaplatit tento zájezd již nyní, první turistický let na Měsíc se uskuteční nejdříve v roce 2008, upozorňuje kancelář na svých internetových stránkách.

Po osmnáctinách na oběžnou dráhu

Levnějším řešením je pro zájemce o pohled na zeměkouli z kosmu výlet na mezinárodní vesmírnou stanici ISS. Ten JTB nabízí za 20 milionů dolarů. Výhodou je, že takový výlet si může zájemce užít již nyní. Podmínkou je ovšem věk nad 18 let a železné zdraví. Se svým prvním vesmírným klientem totiž JTB neuspěla, protože neprošel v Rusku zdravotními testy.

Pro zájezdy na Měsíc i na stanici ISS hodlá využít JTB služeb ruské kosmické agentury Roskosmos a jejích lodí typu Sojuz. Ty jsou podle odborníků nejbezpečnější na světě, na rozdíl od amerických raketoplánů, které se neustále potýkají s technickými problémy.

Narušit monopol státních vesmírných agentur se snaží i soukromí dopravci. První pilotovaný let soukromou vesmírnou lodí se uskutečnil v roce 2004. Vývoj raketoplánu SpaceShipOne financoval americký miliardář Paul Allen. V roce 2008 nebo 2009 chce zahájit lety do vesmíru společnost Virgin Galactic britského miliardáře Richarda Bransona.

Za 100 tisíc dolarů na pět minut do kosmu

Ta plánuje od Allena nakoupit raketoplány SpaceShipTwo a vysílat do vesmíru vždy současně šest turistů, přičemž každého z nich výlet vyjde podle předběžných plánů na 200.000 dolarů. V katalogu JTB je tento zájezd ještě za nižší cenu. Japonský klient zaplatí 102.000 dolarů. Jde pravděpodobně o množstevní slevu, kterou Virgin Galactic JTB poskytla. Za tuto cenu se klient proletí 90 minut nahoru, ve vesmíru pobude pět minut a poté se vrátí zpátky na Zemi.

Již několik let si mohou Japonci koupit za několik desítek tisíc dolarů výlet ruskými stíhačkami na hranici atmosféry a přitom zažít stav beztíže.

Samotná vesmírná turistika se začala rozvíjet počátkem tisíciletí jako čistě individuální. Jednotlivci z řad dolarových miliardářů si platí výlety do kosmu u ruské kosmické agentury Roskosmos nebo u jejího amerického partnera Space Adventures (SA). SA však není klasickou cestovní kanceláří.

Do vesmíru poletí i Češi

Prvním vesmírným turistou se stal v roce 2001 americký podnikatel Dennis Tito. Na oběžné dráze strávil s ruskými kosmonauty téměř osm dní. Do dneška se do vesmíru podívali čtyři turisté, mezi nimi i první žena, Američanka íránského původu Anousheh Ansariová. O tom, že vesmírná turistika má budoucnost, svědčí plány vědců i podnikatelů na velkolepé hotely na oběžné dráze.

Podle Okamury má vesmírná turistika velkou budoucnost i v ČR. Podle něj klesne do deseti let cena výletů do kosmu na milion korun. "Vesmírná turistika se tak stane realitou i pro vyšší střední vrstvu ve vyspělých zemích," tvrdí Okamura. Již dnešní cena asi 4,5 milionu korun za výlet ve SpaceShipTwo není pro hodně lidí v ČR nedostupná. "Do roka od prvního letu SpaceShipTwo začnou výlety do kosmu nabízet i české cestovky," myslí si Okamura.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám