Až budete ve zdánlivě křehkém letounu v tichosti svištět oblohou a pohupovat se vydáni napospas vzdušným proudům, určitě zjistíte, že takové svrbění v zátylku jste předtím nezažili. Obzvlášť když vás pilot ještě potěší pár vývrtkami a dalšími akrobatickými kousky, při nichž dostane váš pud sebezáchovy pěkně zabrat. Vyhlídkový let bezmotorovým větroněm je zážitek i adrenalin.

"Je to jednoznačně větší dobrodružství, než je výlet motorákem. To kolem vás hrčí motor, celé letadlo se třepe. Naopak ve větroni slyšíte a vnímáte, jak kolem vás sviští vzduch, můžete sledovat zblízka letící ptáky. Jste prostě jen vy a okolní příroda," vyzdvihuje přednosti větroňů Libor Daňhel ze Slováckého aeroklubu Kunovice. Ten patří k největším u nás a vyhlídkové lety větroněm nabízí kdykoliv během celého roku.

Výlet větroněm si přitom zdaleka nemusíte dopřát jen v teplejší roční době. "Lítat se dá opravdu kdykoliv, snad jen s výjimkou deště, když je rozmoklá rozjezdová dráha. Musíte ale počítat s tím, že kabina vás chrání pouze proti větru a není v ní žádné topení. V létě je v ní horko a v zimě chladno, takže je třeba se úměrně tomu obléknout, v zimě si vzít i čepice a rukavice," dodává Daňhel, jenž má rád zimní létání. "Kolem sebe máte modrou oblohu a v kontrastu s ní dole vidíte bílo, barevně je to něco nádherného," doplňuje pilot.

Dva typy startů

Výlet větroněm může vyzkoušet každý bez ohledu na věk. Děti, kterým je méně než patnáct let, pouze musí předložit písemný souhlas rodičů. Obecně si zájemci vybírají ze dvou způsobů, jak se dostat do vzduchu. Jednodušší a levnější způsob je nechat se nahoru vytáhnout "navijákem" -tedy pomocí lana, které se rychle navíjí na speciální buben a vystřelí bezmotorový letoun do výše.

Stoupání je ale dosti prudké, připomíná start na horské dráze. Piloti jej někdy přirovnávají dokonce ke vzletu papírového draka. Jde sice o mimořádný zážitek, ale nemusí to snést každý žaludek. Nevýhodou navijáku je fakt, že se nedostanete příliš vysoko, zpravidla jen do tří set metrů.

Po odpojení od tažného lana sice může šikovný pilot vyhledat vzdušný proud a vystoupat výš, není to ale zaručeno. Obecně je naviják hodnocen jako typ startu, po kterém ve vzduchu strávíte kratší dobu, kroužíte zpravidla kolem letiště asi šest minut a jste zpět na zemi.

Větroň je také možné vyvézt do vyšších výšek letadlem, za které jej zapřáhnete lanem - tomu se říká aerovlek. S ohledem na spotřebovaný benzín vlečného letounu je tato varianta dražší, větroň se však dostane do mnohem větší výšky (od letadla se odpojuje v osmi stech až tisíci metrech), v níž se i bez stoupavých proudů udrží třeba hodinu.

Hodina letu za šest set

Vyhlídkové lety kluzákem má v nabídce celá řada českých letišť či aeroklubů, drtivá většina vozí výletníky v letounu L 13 Blaník. Dovnitř se kromě pilota vejde jen jeden pasažér.

Každé letiště má způsob výpočtu ceny trochu jiný, celkově ale útrata bývá velmi podobná - hodina čistého letu stojí kolem šesti set korun. U startu pomocí vlečného letadla je k tomu třeba přičíst nemalý příplatek.

Například v Kunovicích (www.lkku.cz) dáte za hodinový let v blaníku přesně 600 korun. K tomu doplatíte buď paušálních 60 korun za naviják nebo 61 korun za každou minutu aerovleku. Středně dlouhý let obnáší 10 minut stoupání a 25 minut plachtění na 860 korun.

Na letišti Zábřeh (www.lkza.cz) zažijete za 900 korun osmiminutové stoupání s aerovlekem a po odpojení ve výšce 800 až 1000 metrů dvacetiminutové klouzání. Za každou minutu letu navíc dáte 15 korun. Když zvolíte naviják, ve Zbraslavicích (www.lkzb.cz) vyjde čtyřminutový let na 200 korun a nad to každá další minuta na 15 korun.

Varianta "aerovlek" zde stojí na půl hodiny kolem 1150 korun. Pokud vás výlet větroněm uchvátí, můžete si pořídit i pilotní průkaz. Výcvik poskytuje celá řada letišť včetně těch, která jinak běžně neposkytují vyhlídkové lety ve větroni.

Lety ve větroni si můžete dále domluvit na dalších letištích a u aeroklubů.

Šumperk (www.aeroklub-sumperk.cz), Břeclav (www.aeroklubbreclav.cz), Dvůr Králové (www.akdk.cz), Havlíčkův Brod (www.aeroklubhb.cz), Hodkovice (www.hodkovice.info), Chrudim (www.letistechrudim.cz), Jihlava (www.aeroklub.ji.cz), Kolín (www.aeroklubkolin. cz), Křižanov (www.lkka.cz), Liberec (www.aeroklub-liberec.cz), Pardubice (www.letistepodhorany.cz). Tábor (www.aktabor.cz), Toužim (www.aeroklubtouzim.unas.cz), Vysoké Mýto (www.akvm.vtdata.cz).