Stejně jako všem ostatním strojům je třeba i sněhové fréze věnovat pozornost v podobě správné péče a údržby. Při její běžné údržbě je dobré mít po ruce zapalovací svíčky, klíče pro dotažení spojů, povolení zátek a na zapalovací svíčky , hadr a vlažnou vodu s jarem, vhodné mazivo a olej ve spreji.

Před tím, že než se sněhová fréza postaví čelem k udusaným a přemrzlým vrstvám sněhu, zkontrolujte všechny její ovládací prvky, hlavně funkci řazení, pojezdu a ovládání šneku. Věnujte pozornost i veškerým funkcím stroje – především pojezdu a pohonu šnekového systému, zejména správnému napnutí řemenů a jejich stavu.

Zkontrolujte hladinu oleje v motoru a jeho kvalitu. Olej musí být čistý a světlý. Při kontrole motoru se zaměřte také na zapalovací svíčku, která se mění přibližně po 100 hodinách provozu. Je třeba ji očistit a v případě potřeby vyměnit.

Mechanická poškození a potíže se startováním umí potrápit

Mezi nejčastější servisní zásahy, které pracovníci servisu řeší, patří potíže se startováním motoru v souvislosti s ponecháním paliva v nádrži při uskladnění stroje. V palivu se totiž vlivem degradace začínají formovat usazeniny, které následně ucpávají palivové vedení a trysky karburátoru, čímž způsobují vážné poruchy startování. Častá bývají také mechanická poškození vzniklá najetím na kámen nebo jinou překážku skrytou pod sněhem.

Časté bývají potíže se startováním v souvislosti s ponecháním paliva v nádrži při uskladnění stroje.

Časté bývají potíže se startováním v souvislosti s ponecháním paliva v nádrži při uskladnění stroje.

FOTO: archiv firem

U jednostupňových fréz proto po takové příhodě pečlivě prohlédněte gumové lopatky určené pro odhoz sněhu a v případě potřeby je vyměňte. U dvoustupňových modelů zkontrolujte kovový šnek – jestliže je některá část zdeformovaná, vyrovnejte ji nebo vyměňte.

U akumulátorové frézy věnujte pozornost baterii. Tu udržujte stále nabitou, jinak může dojít k rapidnímu snížení její kapacity. Baterii skladujte v suchém a chladném prostředí. U elektrických fréz se prověřuje především přívodní kabel a vidlice, aby nedošlo k úrazu elektrickým proudem.

Servis prověří stroj za vás

Na závěr je potřeba zkontrolovat dotažení všech šroubů i matic a provést jednoduchou vizuální prohlídku stroje. Prohlédněte, zda stroj nejeví viditelné známky opotřebení, nebo poškození. Zkontrolujte důkladně, zda nejsou poškozeny střižné šrouby na hřídeli šneku a v případě potřeby je vyměňte. Vaší pozornosti by nemělo uniknout ani palivové vedení, respektive jeho těsnost.

Na závěr zkontrolujte náplň (speciální olej) ve šnekové rozvodovce. Postavte stroj na rovnou plochu a vyjměte plnící zátku. Hladina oleje musí sahat pod dolní okraj plnícího otvoru. Zkontrolujte, zda jsou pneumatiky správně nahuštěny.

Některé servisy váš stroj bezplatně zkontrolují a odzkoušejí všechny jeho základní funkce.

Některé servisy váš stroj bezplatně zkontrolují a odzkoušejí všechny jeho základní funkce.

FOTO: Ariens

Kvůli korozi samozřejmě není dobré nechávat uvnitř stroje zmrzlé části sněhu či jakékoliv nečistoty. Na očistu vám stačí hadr a vlažná voda s jarem, stroj nikdy nečistěte tlakovou myčkou. Všechny pohyblivé části frézy je vhodné promazat.

Netroufáte-li si na ošetření stroje sami, využijte servis prodejce, u kterého jste stroj kupovali – některé tyto servisy specializovaných prodejců vám bezplatně zkontrolují a odzkoušejí všechny jeho základní funkce.