„Tak pojď dál,“ vítá mě Paolo Berger, starý známý, kterého už několik let po sobě potkávám také na obdobném veletrhu GAFA v Kolíně nad Rýnem. Na bolognském výstavišti je šéfem komise pro vystavovatele.

„Ukážu ti čínské pavilony, jsou ohromné, nikdy jsme tady nic podobného ještě neměli,“ šveholí a čeká, že upadnu na zem. A málem se to opravdu stalo. Paolo mě provádí halami a rozhazuje rukama. „Tak tuhle značku jistě znáš i od vás, ale věřil bys, že už skoro všechno vyrábí v Číně? A není v tom zdaleka sama.“

Nejen mě, ale i ostatní zahraniční novináře v tu chvíli napadla hrůzná otázka – je novým trendem příklon většiny výrobců a prodejců k nízké kvalitě? Ano, čtete správně! K velkému překvapení dokonce i značkoví výrobci stále častěji přesunují svou výrobu do země draka nebo alespoň nakupují motory a další komponenty v tamních továrnách. Důvodem je honba za co nejnižší cenou, což se ovšem na kvalitě sekaček a jiné zahradní techniky projevuje velmi neblaze.

Hra s názvy

Zdaleka však už nejde o to, že se do Číny dovezou komponenty a motory a tam je smontují. Mnozí, i významní výrobci zahradní techniky vsadili do loterie, v níž nelze vyhrát, veškerou svou pověst. A tak byly na výstavě v Bologni k vidění desítky strojů osazených už motory, které byly přímo v Číně vyrobeny. Některé se snažily tvářit jako originály, byť při bližším prozkoumání šlo evidentně o neumělé kopie renomovaných značek. Žádný z výrobců se tím pochopitelně nechlubí. Uvědomují si, že po loňských zkušenostech ze západních trhů by si takovou sekačku koupil jen málokdo. Proto zkouší skutečný rodokmen motorů zakrýt různými prapodivnými názvy, nebo jim dokonce propůjčují své jméno, aby tak vyvolali zdání, že se jedná o motor vyrobený jimi samotnými. A dál hazardují s důvěrou zákazníků…

Na druhé straně výstava jasně potvrdila, že opravdu kvalitní spalovací motory do zahradní techniky se stále vyrábějí. Výmluvně to předvedl světový gigant s více než stoletou tradicí - americký výrobce Briggs&Stratton. Právě jeho motory považují odborníci díky neustálému technickému i konstrukčnímu rozvoji za absolutní špičku.

Vehikl zůstane vehiklem

Na výstavě bylo možné zaznamenat ještě jeden nepříjemný trend. A zástupci některých výrobců motorů z něho mají docela těžkou hlavu. Čínští výrobci se totiž nerozpakují vzít kvalitní motor a načerno jím osadit své doslova „perníkové“ sekačky. S tím, že kvalitní motor dodá zdání kvality i celému stroji. A výsledek? Jako byste motor z audi nacpali do trabanta. Párkrát se rozjede a potom se to celé rozpadne a zůstane vám jen ten motor. Takto postižení producenti kvalitních motorů nyní hledají cestu, jak problému zamezit, protože své pohonné jednotky na čínských skeletech nechtějí. Pro tuto sezonu bychom však měli počítat s tím, že se motory renomovaných značek mohou ve větší míře objevit v nekvalitních sekačkách i na českém trhu.

Toro sklidilo aplaus

Fakt, že mnozí výrobci pravděpodobně podcenili zákazníky svou orientací na čínské nekvalitní výrobky, dokládá na druhé straně velký úspěch jiných značek, jejichž stánky byly doslova v obležení. Například americký výrobce Toro sklidil velký úspěch se svým originálem – rotační benzinovou sekačkou Toro 48 cm SD ADS.

Stejně úspěšné byly i výrobky značek Ariens, Lawn Boy nebo Mountfield (posledně jmenovanou známe i u nás). Není bez zajímavosti, že tyto společnosti vyrábějí nadále většinu své produkce prokazatelně v USA nebo v EU. Například Mountfield má na 96 procentech všech svých sekaček a traktorů certifikáty s nápisem Made in EU nebo Made in USA. Spolu s americkým výrobcem Toro jsou tak zřejmě jediní, kteří si mohou dovolit poskytovat na svůj sortiment i prodlouženou 7letou záruku. A to už svědčí o vysoké kvalitě.

Velkým překvapením byl úspěch českého Motoru Jikov, který v Bologni prezentoval bubnové sekačky. Zájem o ně ve vyspělých evropských zemích raketově stoupá. Nejen proto, že jde o ideální stroje na sečení velkých ploch a pozemků i s přerostlou trávou. Vynikají navíc také špičkovou kvalitou, která se v Evropě, s ohledem na momentální asijskou invazi, skutečně cení.

U sekačky Toro oceníte nastavitelné madlo, inteligentní systém pojezdu ADS, možnost přepínat mezi dvěma systémy sběru a recyklací trávy pomocí ergonomické páky. Lehce se dá složit a přepravovat.U sekačky Toro oceníte nastavitelné madlo, inteligentní systém pojezdu ADS, možnost přepínat mezi dvěma systémy sběru a recyklací trávy pomocí ergonomické páky. Lehce se dá složit a přepravovat.

Co může běžný zákazník?

Celkově jsme odjížděli z veletrhu se smíšenými pocity. Kromě zmíněných špičkových značek strojů nás tam už nepotěšilo takřka nic. Výrazný pokles kvality vystavovaného zboží (a to bohužel i v expozicích některých renomovaných značek), který přímo souvisí s přesunem výroby do Číny či s používáním nekvalitních motorů, je totiž hrozivý.

Pro obyčejné zákazníky bude letos na jaře asi těžké nenaletět na zdánlivě „výhodné“ letákové nabídky. Tady platí jen jedna rada. Vyhnout se nákupu za podezřele nízké ceny. Ty jsou totiž pro laika často jediným viditelným signálem, že stroj musel být po konstrukční a materiálové stránce ošizen.

A odborníci radí ještě něco: nakupujte jen u renomovaných prodejců dlouhodobě specializovaných na prodej zahradní techniky a všímejte si také délky záručních lhůt. Garance dlouhé pět až sedm let jsou jasným znamením, že obchodník nabízí skutečně kvalitní zboží.

Je tedy na každém z nás, zda letos budeme sekat mercedesy, nebo oktávkami. Ti, kteří se nechají zlákat „výhodnou nabídkou“, se musí na svých zahradách smířit s čmoudícími a poruchovými (čínskými) trabanty či žigulíky.

Zkušenost z nákupní haly

Není sekačka jako sekačka aneb s čím hezký trávník neuděláte

Ten stroječek sice neměl žádné známé jméno, ale vypadal docela slušně a cena byla opravdu nízká, říkal jsem si. Šup s krabicí do košíku a hurá k pokladně.

Jenže doma to pracně rozbalím, koukám nechápavě do složitého návodu k sestavení a používání, a začnou ve mně hlodat pochybnosti. Pak začínám zkoumat detaily, a to už rovnou propadám skepsi. Ze zaručeně „výhodné“ koupě se vyklubal přístroj osazený čínským motorem a sestavený v Rumunsku, kde na něj ještě nalepili jiné štítky. O dílenském zpracování ani nemluvě. Po prvním nastartování přichází šok. Motor nedrží otáčky a při sekání často zhasne. Po týdnu dvou praská uložení náprav a motor na pokrouceném šasí začíná nebezpečně vibrovat. Hrůza! Tak na takovou „sekačku“ mě už nikdo nikdy nenaláká. I kdyby stála ještě tisícovku míň... Jan Kudláček, Beroun