Hlavní obsah

Vinohradská vila architekta Jana Kotěry obsahovala i ateliér pro výuku

Novinky, Text: Vladimír Šlapeta, editace: tnk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Slavný architekt Jan Kotěra se stal sám sobě stavitelem a architektem u projektu vlastní vily s ateliérem na Praze 10. Ta vznikla přesně podle jeho uměleckého cítění, které bylo v době vzniku stavby ovlivněno střízlivou holandskou architekturou.

Foto: Jiří Podrazil a autorský tým publikace Slavné pražské vily

Vila s adresou: Hradešínská 6, čp. 1542, Praha 10-Vinohrady

Článek

Na začátku dvacátého století navštívil Jan Kotěra Holandsko a Belgii, v dalším roce navrhl instalaci české části rakousko-uherské výstavy v Londýně. Přímý kontakt s holandskou a anglickou architekturou režného zdiva přispěl k obratu v jeho tvorbě.

V návrhu vlastního domu ještě vycházel z inspirace vilovými stavbami na vídeňském předměstí od architekta Josefa Hoffmanna, tu však překonával vlastními idejemi o moderním bydlení.

Základní tvar domu je skoro čtvercový, kombinující spárované zdivo a hrubou svisle drásanou omítku. Je ale obohacený asymetrickým přidáním dalších prvků. Hlavně vchodové části, schodišťové věže, výstupku pro zimní zahradu a elegantní pergolou.

Foto: Jiří Podrazil a autorský tým publikace Slavné pražské vily

Chloubou stavby je prostorná terasa.

Dům je otevřen terasami pod domem do architektonicky upravené zahrady a předznamenává tak vývoj k bezprostřednímu spojení s terénem, ke kterému docházelo až v meziválečném období.

Vila byla architektem navržena jako „Gesamtkunstwerk”, tedy propojení různých tvůrčích disciplín až do posledního detailu, včetně zakomponování uměleckých děl přátel ze skupiny Spolku výtvarného umění Mánes.

Foto: Jiří Podrazil a autorský tým publikace Slavné pražské vily (výřez)

Nákres stavby prozrazuje architektou chuť vilu dekorovat hrubou svisle drásanou omítku.

Vedle elegantního přijímacího salonu s obrazem malíře a grafika Jana Preislera a osvětleného horním osvětlením, a pokojů rodiny se čtyřmi dětmi, obsahovala vila v horním patře také Kotěrův ateliér a „školu architektury“. Tou prošli od roku 1910 všichni Kotěrovi žáci a po jeho smrti ještě i první žáci architekta Gočára.

V roce 1927 byla vila prodána, v roce 1939 znovu přešla do vlastnictví předků dnešních majitelů, kterým byla v roce 1948 odebrána a kteří ji po listopadové revoluci dostali zpět.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám