Hlavní obsah

Neorenesanční vila v Bechlíně vynikala řadou netypických prvků

Novinky, Text: Martin Krsek, editace: tnk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dvoupodlažní vila Švagrovských, proslulé rodiny českých vlastenců a mecenášů umění, stojí vprostřed malé vesnice Bechlín. Mezi obyčejnými chalupami vyniká svojí velikostí a honosností. Vila vznikla v neorenesančním duchu, ale má i řadu pro něj netypických prvků, trochu připomíná i lidovou architekturu.

Foto: Archiv publikace Slavné vily Ústeckého kraje

Vila s adresou: Bechlín čp. 52

Článek

Půdorys vily má tvar písmene „L“ a otevírá se do ulice. Hlavní straně vévodí křídlo s lodžiemi se dvěma řadami sloupoví.

Dům stojí v mírném svahu, vyvýšený na podezdívce. Stavba má zděné přízemí. Patro a půdní nadezdívka mají přiznané trámoví na fasádě s vyzdívkami z ostře pálených cihel. Fasádu zdobí dřevořezby ve formě prořezávaných desek.

Foto: Archiv publikace Slavné vily Ústeckého kraje

Stavba má některé lidové prvky.

Hlavní vchod do domu vedl bohatě zařízenou lodžií. V přízemí byly pravděpodobně umístěny reprezentační prostory rodiny.

Do patra se vcházelo točitým kamenným schodištěm. V něm nechybělo letní posezení na čerstvém vzduchu v prostorné lodžii otevřené sloupovím do tří stran.

Motivy sloupoví, nízký sklon střechy, často vídaný u staveb ve Středozemí, kazetové stropy a další prvky vilu stylově jednoznačně řadí do neorenesance.

Foto: Archiv publikace Slavné vily Ústeckého kraje

Vyřezávané dřevěné prvky dodávají stavbě na dekorativnosti.

Architekt Jan Zeyer, bratr slavného básníka Julia Zeyera, patřil k předním představitelům tohoto stylu v Čechách. Provozoval společnou kancelář s Antonínem Wiehlem, otcem české neorenesanční architektury.

Řadou detailů ale stavba připomíná i lidovou architekturu. Řezbářská výzdoba má rustikální motivy, při detailním pohledu divák odhalí i obrázek veverky. Ani přiznané trámoví na fasádě není pro českou neorenesanci obvyklé.

Architekta k tomu mohly vést dva důvody. Prvním může být zdůraznění venkovského charakteru vily, druhým fakt, že stavebník měl k dispozici větší množství dřeva. Rodinný majetek Švagrovských totiž pocházel z obchodu s řezivem. Způsob výběru architekta nebyl náhodný, Zeyer si totiž vzal za ženu jednu z dcer rodiny stavebníka.

Foto: Archiv publikace Slavné vily Ústeckého kraje

Architekt si pohrál se zdobným rámováním oken.

Švagrovští patřili k první české buržoazii. O vilu přišli potomci Švagrovských po roce 1948. Změnila se ve správní budovu JZD s malým Nerudovým muzeem. Toto období připomínají cizí prvky uvnitř stavby jako obložení stěn dřevotřískou, panelákové dveře, nevzhledné zasklení lodžie.

Změnila se také přirozená barevnost fasády. Dům se pak později vrátil v restituci původním majitelům.

Může se vám hodit na Seznamu:

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám