Hlavní obsah
Obývací pokoj s jídelnou, kuchyní a zimní zahradou prošel výraznou rekonstrukcí. Celá dispozice se maximálně otevřela. Designérka řešila se zákazníkem mj. částečnou výměnu bílé lesklé dlažby za dřevěnou wenge podlahu, aby ladila se stávajícími dveřmi. Foto: Lucia Levkaničová

Interiérový designér poradí se zařízením domova, může snížit náklady

O práci interiérových designérů koluje mnoho mýtů. K těm nejčastějším patří představa, že jejich přizváním se náklady na zařízení domácnosti zbytečně zvýší. Opak je ovšem často pravdou. Je však třeba odborníka oslovit včas.

Obývací pokoj s jídelnou, kuchyní a zimní zahradou prošel výraznou rekonstrukcí. Celá dispozice se maximálně otevřela. Designérka řešila se zákazníkem mj. částečnou výměnu bílé lesklé dlažby za dřevěnou wenge podlahu, aby ladila se stávajícími dveřmi. Foto: Lucia Levkaničová
Interiérový designér poradí se zařízením domova, může snížit náklady

Ideálním okamžikem, kdy se obrátit na interiérového designéra, je moment, kdy stojí hrubá stavba domu, ale kdy nejsou ještě instalovány rozvody elektřiny, vody a dalších sítí.

„Je škoda, že spousta lidí si přizve designéra až ve chvíli, kdy nemovitost kupuje od developera a v nákresech je už dané, kudy které sítě povedou. Většinu klientů totiž vůbec nenapadne, že to vše bylo možné upravit tak, aby to lépe vyhovovalo jejich potřebám,” upozorňuje Michaela Hořejší, majitelka studia design natureza.

Ještě nešťastnější je podle ní stav, kdy si klient nemovitost koupí a částečně zařídí. Pak se ale dostane do patové situace, kdy náhle neví kudy kam a začne hledat, kdo by mu pomohl. To už ale bývá na skutečně rozumná řešení a především pak úspory pozdě.

O tom, že nejde zdaleka o výjimečné případy, svědčí příklad ze života. Mladý pár si koupil byt, do něj si pořídil sedací soupravu, jídelní stůl a televizní stolek. Posledně jmenovaný kus nábytku, který se navíc stylově k ostatnímu zařízení bytu nehodil, si mladí lidé koupili ve slevě, za 12 tisíc korun.

Když se obrátili na designérku, hluboce litovali, že tak neučinili dříve. Nejenom že by jim třeba mohla poradit vhodnější model, ale především za podstatně přijatelnější cenu, a to i bez slevy.

"Nevyhazujeme věci"

Dalším mýtem je představa, že designér kritickým okem přehlédne klientovu domácnost, znectí ji a pak hrdě představí svou vizi, ideálně vytvořenou jen tak, od stolu. Pokud se člověk s takovým přístupem setká, doporučují zkušení designéři okamžitě od dalších schůzek upustit.

Šikovný designér se snaží vycítit styl života a zálib rodiny, odhadnout, jaké prostředí bude pro ni nejpříjemnější a teprve podle toho připraví návrh. Proto se také neschází jen s jedním člověkem, ale se všemi členy rodiny. Aby si vyslechl přání a představy všech.

Úkolem designéra není hodnotit vkus svých klientů, ale navrhnout jim takový domov, aby se v něm cítili hezky. Dospělého tak může lehká pouťovitost svítící duhy zaskočit. Šestiletá obyvatelka pokoje je z ní ale se svými kamarádkami zcela nadšená.

Foto: Postres Design

Přesto, pokud se stane, že se s klientem shodnou na určitém stylu a některý z prvků domácnosti se do něj naprosto nehodí, mělo by být na citlivosti designéra, aby takovou situaci uměl řešit.

„Když už si lidé něco koupí, mají k tomu vztah. A právem. Namísto okamžitého odsouzení jim proto například navrhneme, ať si s danou věcí dál žijí. Ať si sami vyzkoušejí, zda je tento předmět skutečně tak významný, nebo zda se ho nakonec přeci jenom nerozhodnou vzdát,” ujišťuje Blanka Müller, majitelka studia Postres Design.

Designér nerovná se „pitevna”

Ačkoli mnoho architektonických a designových studií rádo představuje svou práci v podobě minimalisticky řešených interiérů, ideálně ve skandinávském stylu, nelze z toho usuzovat, že pracují pouze tímto způsobem - design interiéru vzniká vždy po dohodě s majitelem bytu. Jinými slovy, pokud se designér prezentuje tzv. „pitevnou”, nevznikla kvůli jeho přání, ale pouze proto, že se takový interiér líbil klientovi.

Šikovný designér nemá nejmenší potíž navrhnout i mnohem „proteplenější” a „lidovější” prostředí.

„Designér je partnerem. Veškerý mobiliář, který doporučí, veškeré zařízení něco stojí. Proto poslední slovo při realizaci jeho návrhu má vždy klient,” ujišťuje interiérová architektka Lucia Levkaničová.

Výši nákladů si určuje klient

Posledním z rozšířených mýtů je, že práce interiérového designéra bude náklady na zařízení domácnosti zvyšovat nekontrolovatelným způsobem, tak jak to bývá při stavbách. Nic ovšem nemůže být vzdálenějšího realitě.

Klientka měla velmi napjat rozpočet. Přesto se podařilo vykouzlit velice elegantní kuchyň, jež nadchne čistými liniemi a nádhernou kombinací lasklé bílé s matnou čokoládovou barvou. Designérka poradila i s velikostí a uspořádáním skříněk a úchytů.

Foto: design natureza

Je to právě klient, kdo hned při první schůzce s designérem stanoví finanční hranici, tedy limit rozpočtu, přes který se realizace nového zařízení bytu nesmí přehoupnout. Designér do této sumy započítá svou práci, a v těchto intencích pak také vybírá jednotlivé kusy mobiliáře a dalších doplňků.

Pro zkušeného profesionála by to neměl být problém, protože má dostatek kontaktů na řemeslníky (truhláře apod.) i firmy a obchody. Ti všichni navíc mohou někdy klientovi nabídnout i mírně výhodnější sumu, právě proto, že přicházejí na doporučení.

Závěrečná rada
Jako v mnoha jiných případech, základem úspěchu je alchymie vztahu mezi klientem a designérem. Proto při jeho výběru platí jednoduché pravidlo. Pokud si klient s designérem od začátku nesedne, je rozumnější se ve vší slušnosti rozloučit, než se zbytečně i několik měsíců navzájem stresovat a vytvořit něco, s čím není nakonec spokojen ani jeden z nich. Na druhé straně, když se vše podaří, nebývá výjimkou, že se původně profesní vztah promění v přátelství.

Napište nám

Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?

Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Související články

Výběr článků