Hlavní obsah

Hlavní cenu Designbloku má letos Jan Plecháč, pro přehlídku navrhl výstavu ze štaflí

Novinky, Kristýna Křížová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ceny Designbloku – pražského festivalu designu – byly o víkendu rozdány v jedenácti kategoriích. Odborná porota ocenila ty nejlepší produktové novinky, svítidla, nábytek, bytové doplňky a další. Absolutním vítězem klání se stal Jan Plecháč, který pro Designblok navrhl výstavu Vášeň a hlavní instalaci Designerii, složenou ze štaflí.

Foto: Archiv přehlídky Designblok, Tomáš Hercog

Designér Jan Plecháč v hlavním prostoru letošního Designbloku

Článek

Designblok ocenil nejlepší autory a projekty dvaadvacátého ročníku. Mezi oceněnými jsou už dobře známé značky i jména začínajících autorů.

„Ceny Designbloku se letos rozhodovaly online. Vybrané kolekce a instalace jsou na špičkové úrovni, jsou to novinky českých výrobců, expozice, na nichž pracovali renomovaní i etablovaní designéři a architekti, produkty, které si zaslouží mezinárodní pozornost,“ uvedla u příležitosti oznámení vítězů Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.

Absolutním vítězem se stal Jan Plecháč. Ten tvoří ve studiu spolu s kolegou Henrym Wielgusem. Poprvé na sebe upozornil svou úspěšnou diplomovou prací, v jejímž rámci navrhl působivá drátěná křesla s názvem Icons.

Po dočasné výstavě ze štaflí nezbyde žádný odpad

Na letošním Designbloku, který se konal od 7. do 11. října, byl Plecháčovým zásadním počinem návrh hlavní instalace Designerie, složené z 222 štaflí.

Bývalá rajská zahrada v Gabrielu Loci se díky němu proměnila v nevšední prostor a nabídla návštěvníkům možnost odpočinout si na gigantické instalaci.

Letošní Designblok je ve znamení vášně k českému designu

Tipy a trendy

Jan Plecháč využil dle svých slov běžného všedního předmětu, jako jsou štafle, a hravou formou inspiroval návštěvníky k většímu nadhledu, který je ve společnosti potřeba.

Zároveň výstavu připravil v režimu „zero waste“, tedy že po ní nezbyde žádný odpad. Po skončení výstavy se štafle totiž prodají a výtěžek putuje na podporu Centra Paraple.

Foto: Archiv přehlídky Designblok, Tomáš Hercog

Tématem přehlídky se letos stala Vášeň.

Druhým oceněným počinem je jeho výstava Vášeň, do které obtiskl svůj osobní zápal pro motorky.

„Mým cílem bylo vdechnout život morálně i technicky zastaralé věci – motorce Jawa za pomoci šikovných mistrů hned několika řemesel, kteří by se za normálních okolností u jednoho projektu asi nikdy nepotkali,“ popsal designér Jan Plecháč.

Foto: Archiv přehlídky Designblok, Tomáš Hercog

Designér Jan Plecháč poukázal na dlouhodobost vášně pro výrobu a tvorbu.

Uděleny byly i další ceny. Český výrobce Todus si odnesl ocenění za Nejlepší nábytek. Oceněna byla kolekce Baza a stůl Branta od belgického Studia Segers. Mezi svítidly porota ocenila speciální akustické podsvícené panely Eclipse od studia Lappa Anny Leschingerové a Lenky Preussové.

Foto: Archiv přehlídky Designblok

Porota ocenila i akustické panely Eclipse od studia Lappa.

Nejlepší bytové doplňky, konkrétně textilní produkty, deky, zrcadla i nábytek, vystavila značka Ihor. Mezi novinkami firem zvítězila kolekce Solo porcelánky Rudolf Kämpf, z designérů slavila etablovaná dvojice Dechem, známá především pro nezaměnitelná svítidla, která si tentokrát cenu odnesla za zrcadla a nástěnné objekty.

Foto: Archiv přehlídky Designblok, Lucie Desmond

Studio Dechem předvedlo svítidla i vázy.

V kategorii šperk získala ocenění Maria Kobelova, za nejlepší módní kolekci porota zvolila řadu kabátů Together značky Soolista, jejíž novinka umožňuje nošení dětí vpředu nebo na zádech v teple kabátu. Mimořádným počinem mimo kategorie byl zvolen historický nákup tvorby českých designérů Moravské galerie v Brně.

Neotřelé nápady tradičně soupeří v kategorii Nejlepší instalace

Mezi výrobci a prodejci letos zabodovala celkem rozsáhlá společná instalace značek Vitra a Křehký, kterou speciálně pro Designblok vytvořil scénograf Marek Cpin.

Nejlépe zpracovanou výstavou mezi designéry byla ta od studia Vobouch, ve které hrály hlavní roli dvě vázy, UV světlo a iluze hloubky prostoru.

Titul za nejlepší instalaci školy má Ateliér keramiky a porcelánu z pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám