Most propojuje velice frekventované břehy řeky v severní části města Tchaj-pej a odlehčí tak o 30 procent v objemu dopravy mostu Guandu, který je položen o pět kilometrů dále, vzhůru proti toku řeky.

Další unikátní stavby:
Dům, který se sám sestaví během několika minut, se stal realitou
Ve Finsku vyrostla knihovna budoucnosti
Studentka navrhla dřevěný mrakodrap pro Brno
Unikátní domek na stromě má tvar šišky
Vrcholně elegantní dům vyrůstá přímo z vody
Unikátní dům ve tvaru válce nadchne v každém směru

Zároveň zlepší dostupnost celé oblasti, v níž je přístav Tchaj-pej a zároveň i mezinárodní letiště v sousedním Tchao-jüanu.

V Tchaj-pej začala stavba nejdelšího zavěšeného mostu na světě.

V Tchaj-peji začala stavba nejdelšího zavěšeného mostu na světě.

FOTO: Zaha Hadid Architects, render by VA

Během zahajovacího ceremoniálu stavby řekla prezidentka Cchaj Jing-wen, že nový most v daném místě zkrátí cestu mezi oběma břehy řeky o 15 kilometrů, což lidem ušetří 25 minut času.

Na projektu stavby, jenž v loňském roce vyhrál mezinárodní soutěž, spolupracovali architekti s inženýry ze společností Sinotech Engineering Consultants, Leonhardt a Andrä und Partner.

Video

Průběh stavby mostu; Zdroj: MIR, Morean

Pýchou jejich díla je již zmiňovaný jediný pylon, jehož výška bude činit úctyhodných 200 metrů. Autoři jej přitom navrhli tak štíhlý, jak jen to technicky bylo možné. Vyroben bude z betonu, vyztuženého samozřejmě ocelí.

Jeho umístění není přitom dáno pouze technickými požadavky, jak by se mohlo zdát. Autoři jeho pozici zvolili i s ohledem na to, aby nepřekážel při sledování západu slunce z oblíbených vyhlídkových míst. Zároveň samozřejmě nesměl nijak ohrozit lodní navigaci v okolních vodách.

Projekt mostu počítá se čtyřmi pruhy pro automobilovou dopravu, pruhem pro cyklisty a chodníkem pro pěší. Zároveň má most přípravu i pro plánované rozšíření trasy místní rychlodráhy přes řeku.

Projekt mostu počítá se čtyřmi pruhy pro automobilovou dopravu, pruhem pro cyklisty a chodníkem pro pěší. Zároveň má most přípravu i pro plánované rozšíření trasy místní rychlodráhy přes řeku.

FOTO: Zaha Hadid Architects, render by MIR

Samotná konstrukce zavěšeného mostu byla architekty a projektanty zvolena jako ta nejšetrnější k okolnímu ekosystému, ať již v ústí řeky, nebo na jejích březích.

Most je navržen jako nesymetrický. Největší rozpětí mezi dvěma podpůrnými prvky činí 450 metrů. Kromě čtyřproudé silnice určené pro automobily se počítá se samostatnou cestou pro cyklisty a chodníkem pro pěší. Projekt v sobě zahrnuje i přípravu pro budoucí rozšíření místní rychlodráhy.

Most má být otevřen v roce 2024.