Hlavní obsah

Nejdelší zavěšený most na světě bude dlouhý 920 metrů, do pěti let má být hotový

Novinky, Jana Nesvadbová

V tchajwanském hlavním městě Tchaj-pej začala stavba mostu Tan-ťiang. Dílo, jež vzniká podle návrhu architektů ze studia Zaha Hadid Architects, překračuje ústí řeky Tamsui. Most, jenž by správně měl být označen jako zavěšený, je výjimečný nejenom svou délkou 920 metrů, ale také tím, že má pouze jediný pylon, z nějž vedou lana nesoucí jeho převážnou část.

Začala stavba nejdelšího zavěšeného mostu na světěVideo: MIR, Morean

 
Článek

Most propojuje velice frekventované břehy řeky v severní části města Tchaj-pej a odlehčí tak o 30 procent v objemu dopravy mostu Guandu, který je položen o pět kilometrů dále, vzhůru proti toku řeky.

Zároveň zlepší dostupnost celé oblasti, v níž je přístav Tchaj-pej a zároveň i mezinárodní letiště v sousedním Tchao-jüanu.

Foto: Zaha Hadid Architects, render by VA

V Tchaj-pej začala stavba nejdelšího zavěšeného mostu na světě.

Během zahajovacího ceremoniálu stavby řekla prezidentka Cchaj Jing-wen, že nový most v daném místě zkrátí cestu mezi oběma břehy řeky o 15 kilometrů, což lidem ušetří 25 minut času.

Na projektu stavby, jenž v loňském roce vyhrál mezinárodní soutěž, spolupracovali architekti s inženýry ze společností Sinotech Engineering Consultants, Leonhardt a Andrä und Partner.

Průběh stavby mostuVideo: MIR, Morean

Pýchou jejich díla je již zmiňovaný jediný pylon, jehož výška bude činit úctyhodných 200 metrů. Autoři jej přitom navrhli tak štíhlý, jak jen to technicky bylo možné. Vyroben bude z betonu, vyztuženého samozřejmě ocelí.

Jeho umístění není přitom dáno pouze technickými požadavky, jak by se mohlo zdát. Autoři jeho pozici zvolili i s ohledem na to, aby nepřekážel při sledování západu slunce z oblíbených vyhlídkových míst. Zároveň samozřejmě nesměl nijak ohrozit lodní navigaci v okolních vodách.

Foto: Zaha Hadid Architects, render by MIR

Projekt mostu počítá se čtyřmi pruhy pro automobilovou dopravu, pruhem pro cyklisty a chodníkem pro pěší. Zároveň má most přípravu i pro plánované rozšíření trasy místní rychlodráhy přes řeku.

Samotná konstrukce zavěšeného mostu byla architekty a projektanty zvolena jako ta nejšetrnější k okolnímu ekosystému, ať již v ústí řeky, nebo na jejích březích.

Most je navržen jako nesymetrický. Největší rozpětí mezi dvěma podpůrnými prvky činí 450 metrů. Kromě čtyřproudé silnice určené pro automobily se počítá se samostatnou cestou pro cyklisty a chodníkem pro pěší. Projekt v sobě zahrnuje i přípravu pro budoucí rozšíření místní rychlodráhy.

Most má být otevřen v roce 2024.

Anketa

Líbí se vám takový most?
Ano, je pěkný.
100 %
Ne. Nelíbí.
0 %
Celkem hlasovalo 9 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám