Nádraží sice nese charakteristické tenké lineární rysy známé z autorových vertikálních lesů, kdo by ovšem čekal, že bude rovněž obrostlé vegetací, ten by se mýlil.

Matera Central je jedním ze tří nádraží, která ve městě jsou, a která vlastní společnost FAL. Jeho zvláštností je proměna, kterou prošlo v 70. letech minulého století. Do té doby po povrchu vedené vlakové tratě byly uschovány pod povrch země. Snížil se počet nástupišť i kolejišť v dané části města a na povrchu zůstala jen nádražní budova.

Nové zastřešení se stane hlavním orientačním bodem pro turisty i cestující.

Nové zastřešení se stane hlavním orientačním bodem pro turisty i cestující.

Materou přitom prochází trať vedoucí z měst Bari a Altamura. Současný stav ovšem již nevyhovuje potřebám obyvatel, města, ani dopravy, a proto společnost přistoupila k rekonstrukci. Spíše než dopravní bude nově funkce nádraží především estetická.

Budova na povrchu země bude sloužit jako terminál s veškerými službami pro cestující.

Budova na povrchu země bude sloužit jako terminál s veškerými službami pro cestující.

Součástí projektu je nejenom proměna nádražní budovy, ale mj. i výměna vlastních kolejišť. Železniční společnost, stejně jako zástupci města, si od návrhu Boeriho a jeho spolupracovníků z ateliéru Stefano Boeri Architects slibují především to, že se stanice svým vzhledem přizpůsobí tváři okolního města - na jedné straně do něj hezky zapadne, na straně druhé se ale stane i snadno rozpoznatelným a snadno zapamatovatelným milníkem a orientačním bodem.

Součástí projektu je i proměna okolí stanice, kde přibude především zeleň, které bylo v okolí stanice dosud žalostně málo.

Podzemní a povrchovou část stanice propojí otvor o velikosti 440 čtverečních metrů. Ten přemostí dvojice lávek.

Podzemní a povrchovou část stanice propojí otvor o velikosti 440 čtverečních metrů. Ten přemostí dvojice lávek.

Vstup do budoucí nádražní budovy

Vstup do budoucí nádražní budovy

Dle současných odhadů by měla právě započatá rekonstrukce nádraží skončit v květnu příštího roku. Zahrnuje přitom proměnu a přestavbu povrchové části nádraží o ploše 427 čtverečních metrů, 1956 čtverečních metrů podzemní části stanice + tunel a dalších 2180 čtverečních metrů přilehlých zón na povrchu v okolí nádraží. Celková plocha střech má činit 1510 čtverečních metrů.

Interiér povrchové části stanice

Interiér povrchové části stanice

Podzemní část stanice s tunelem

Podzemní část stanice s tunelem

První, čeho si turista či cestující na nové budově všimne, bude obdélníková střecha nesená tuctem sloupů, zakrývající nejenom povrchovou část nádraží, ale především 440 čtverečních metrů velký otvor propojující povrch s podzemním nástupištěm.

Podzemní tunel, který překračuje pouze dvojice černých lávek, díky novince v podobě otvoru získává spoustu denního světla. Zastřešení o rozměrech 44x33 metrů a vysoké 12 metrů vytvoří přirozený, chráněný prostor, který budou moci využívat turisté a cestující nejenom k čekání na svůj spoj, ale jako místo pro setkávání a schůzky obecně.

Právě tento prvek se dle očekávání architektů a železnice stane žádaným milníkem a snadno rozeznatelným bodem města.

Noční pohled na stanici

Noční pohled na stanici