Autor projektu se držel zadání majitelů, kteří požadovali proměnit starý klášter v působivý přírodní hotel s lázněmi.

V blízkém sousedství se měl nacházet organický rodinný dům pro běžné užívání a správu celého areálu.

Vzhled domu souvisí s charakterem okolní přírody a terénu. Barva vnější hliněné omítky je jako místní půda. Kameny jsou z břehů nedaleké řeky.

Vzhled domu souvisí s charakterem okolní přírody a terénu. Barva vnější hliněné omítky je jako místní půda. Kameny jsou z břehů nedaleké řeky.

Součástí je i 70 hektarů pozemků, na nichž rodina ekologicky hospodaří. Pěstují převážně olivy, čočku, hrách, cizrnu a zeleninu.

Na jižních a jihovýchodních okrajích pozemku by postupně měly vzniknout další ekologicky řešené stavby z přírodních materiálů se zelenými střechami. Budou to přízemní bungalovy a tělocvična pro hosty a účastníky ekologické výchovy a celostního vzdělávání, na severním okraji pak vznikne do terénu zapuštěná přístavba pro technické zázemí přírodního hotelu.

Za velmi důležitý aspekt u všech svých projektů považuje architekt výběr pozemku.

„Lidé by měli svůj pozemek velmi pečlivě vybírat a duševně se s ním pak spojit,“ podotýká.

Kuchyně na východě domu je osvětlená ranním sluncem. Kombinovaný sporák umožňuje topit dřevem. Podle principů feng-šuej je od sporáku vidět při vaření na vstupní dveře do kuchyně. Živel vody je na východě a je od živlu ohně přiměřeně vzdálen.

Kuchyně na východě domu je osvětlena ranním sluncem. Kombinovaný sporák umožňuje topit dřevem. Podle principů feng-šuej je od sporáku vidět při vaření na vstupní dveře do kuchyně. Živel vody je na východě a je od živlu ohně přiměřeně vzdálen.

V Katalánsku nejdříve obešel s majiteli hranice více než sedmdesátihektarového pozemku, kde položili nárožní kameny. Pak teprve následovalo započetí prací na projektu a posléze realizace rodinného domu v El Palol. Na jeho stavbu se spotřebovalo velké množství dřeva z nedalekých Pyrenejí, místní kámen a hlína.

Dům vychází z tvarů přírody a dokonale navazuje na tvar a sklon terénu.

Jídelna na jižní straně domu. Francouzské okno směřuje na terasu. Je stíněno přesahem balkonu a pergolou. Střední zeď je vyzděná z kamenů sbíraných na březích nedaleké řeky. Základ přírodní barvy hliněných omítek vytvářejí jíly těžené v místě stavby.

Jídelna na jižní straně domu. Francouzské okno směřuje na terasu. Je stíněno přesahem balkónu a pergolou. Střední zeď je vyzděna z kamenů sbíraných na březích nedaleké řeky. Základ přírodní barvy hliněných omítek vytvářejí jíly těžené v místě stavby.

„Pozemek v okolí domu se prudce sklání k jihu. Asi 100 metrů západně od domu je v tomto zlomu jeskyně s pramenem. Je to vydatný zdroj kvalitní pitné vody. Vytékající vodu dříve zachytávali mniši do kaskády umělých jezírek. Jedno z nich je nyní vedle domu a slouží jako nádrž na koupání a jako voda na zalévání. Přítomnost pramenů vedla majitelku k rozhodnutí vybudovat zde v budoucnu kromě zázemí pro rozvoj ekologického zemědělství a celostní vzdělávání také lázně,“ vysvětluje architekt.

Vstupní hala na severní straně domu. Schodiště je přikloněno ke vstupním dveřím ze zádveří a dynamicky se zvedá do 1. patra. Klesající úrovně podlah sledují svažující se pozemek. Obraz na skle vznikl z inspirace majitelky pár dnů po nastěhování do domu.

Vstupní hala na severní straně domu. Schodiště je přikloněno ke vstupním dveřím ze zádveří a dynamicky se zvedá do prvního patra. Klesající úrovně podlah sledují svažující se pozemek. Obraz na skle vznikl z inspirace majitelky pár dnů po nastěhování do domu.

„Základní tvar budovy vtiskly modelu citlivé konečky prstů,“ pokračuje dále architekt a ukazuje na architektonický model, který společně s majiteli vymodeloval. Tvar je poměrně náročný, přesto se jej podařilo realizačním firmám kvalitně postavit.

Dům je širší stranou orientován na jih, má velký přesah střechy, aby byl z jihu přistíněn. Patrná je inspirace základními principy učení feng-šuej. Patří sem například velký a výrazný vstup, volný střed domu, prostorná vstupní hala se zatočeným schodištěm do prvního patra.

Půdorys domu ovlivnil požadavek harmonických proporcí. Má rozměry 16,6 x 10 m, hloubka a šířka jsou v poměru zlatého řezu (1 : 1,618). Kvůli velmi teplému španělskému klimatu má dům zatravněnou zelenou střechu, která lépe absorbuje teplo. Díky ní a dostatečným přesahům střech se dům v létě uvnitř nepřehřívá.

Stín nad jižní terasou v přízemí pomáhá udržet dřevěná pergola s popínavými rostlinami.

Obývací prostor s ložnicí v 1. patře s průhledem do šatny. Prostor na spaní je oddělitelný posuvným závěsem. Oválným oknem proniká do prostoru ložnice světlo zapadajícího slunce.

Obývací prostor s ložnicí v patře s průhledem do šatny. Prostor na spaní je oddělitelný posuvným závěsem. Oválným oknem proniká do prostoru ložnice světlo zapadajícího slunce.

Stavba je harmonicky začleněna do přírodního prostředí zemědělsky využívaného lesoparku s výhledem na řeku Fluvia, navržena jako nízkoenergetická dřevostavba s celodřevěnou konstrukcí ze smrkových trámů se zateplením izolací z dřevovláknité vaty (tloušťka 40 cm).

Vedle okna je otevřený krb.

Vedle okna je otevřený krb.

Stěny jsou prodyšné, difuzně otevřené, zevnitř přizděné z nepálených cihel. Ty zajišťují v domě ustálenou vnitřní teplotu a regulují vzdušnou vlhkost. Veškeré vnitřní omítky jsou z místní hlíny. Byly ponechány ve své přirozené barevnosti.

Fasádní obklady, okna, dveře a vnitřní podlahy jsou z dubového dřeva, vše napuštěno přírodním olejem. Hlavní vytápění je stěnové (sálavé), přitápí se dvěma krby na dřevo. Ohřev vody pro topení i pro teplou užitkovou vodu se provádí kotlem na dřevěné peletky, doplněným solárními kolektory.

Koupelna s marockými štuky na stěnách je propojená posuvnými dveřmi s obývacím prostorem a ložnicí v 1. patře. Pod stropy probíhá úzký prosklený pás. Prochází jím jemně světlo mezi pokoji. Pocitově se odlehčí stropy a vynikne tak jejich zaoblený tvar.

Koupelna s marockými štuky na stěnách je propojena posuvnými dveřmi s obývacím prostorem a ložnicí v patře. Pod stropy probíhá úzký prosklený pás. Prochází jím jemně světlo mezi pokoji. Pocitově se odlehčí stropy a vynikne tak jejich zaoblený tvar.

Na stavbě se používaly tradiční řemeslné postupy. Jako příklad lze uvést kamenné podezdívky a vnitřní kamennou zeď z rozštípnutých místních kamenů z břehů nedaleké řeky. V koupelnách se nacházejí voděodolné dekorativní omítky Tadelakt (takzvané marocké štuky).

Celý dům má vnitřní příčky a vnitřní plochu obvodové stěny vyzděny z nepálených cihel, což zajišťuje dobrou akumulaci tepla ze stěnového topení v zimě a také akumulaci chladu při nočním větrání v létě. Tím se šetří v zimě energie na noční přitápění a v létě energie potřebná k chlazení.

Koupelna hostů na severní straně domu. Umyvadlo, vana i stěny jsou povrchově upraveny marockými štuky. Tvary sochařsky ztvárněného umyvadla a vany byly tvořeny společně s majitelkou.

Koupelna hostů na severní straně domu. Umyvadlo, vana i stěny jsou povrchově upraveny marockými štuky. Tvary sochařsky ztvárněného umyvadla a vany byly tvořeny společně s majitelkou.

V celém domě se úžasně spí a regeneruje. Je to hlavně díky přírodním povrchům bez laků a bez plastů. Hliněné omítky udržují v domě příjemné mikroklima. Vzduch tak přirozeně obsahuje dostatek volných záporných iontů, které jsou pro naše zdraví příznivé. Jejich vzniku pomáhají i dva otevřené krby a nedaleké jezírko vedle domu.

V interiérech je cítit přírodní dřevo dubových podlah a občas, většinou navečer, vnikne do domu závan vůně moře.

Slovo autora

„U této stavby jsem zažil, jak se klientka s celou svojí rodinou hluboce duševně spojila se vznikající stavbou i místem stavby. Celou stavbou aktivně žili. Nyní tam rádi bydlí a o dům se pečlivě starají. Na počátku jsem jim umožnil, aby se autorsky podíleli na navrhování tvarů domu. Společně jsme stavbu modelovali. Ukázal jsem jim také, jak jemněji vnímat nálady různých zákoutí na pozemku. To v nich probudilo entuziasmus a lásku k domu i místu.“

Autor Oldřich Hozman (1964)

Autorizovaný architekt, absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, obor architektura, interiéry a design nábytku. Během vysokoškolského studia pobýval na stáži na University of Industrial Arts v Helsinkách. V roce 1993 založil vlastní architektonickou kancelář Studio ARC. Věnuje se projektům ekologické architektury, interiérům a nábytku z přírodních materiálů, designu a výstavnictví. Svým klientům umožňuje, aby se tvořivě podíleli na návrzích staveb.

Ve své tvorbě pracuje s principy baubiologie, feng-šuej, sakrální geometrie a geomantie. Věnuje se tvorbě ekologických zahrad. Při jejich ztvárnění uplatňuje jemné síly přírody, principy biodynamického zemědělství a sakrální architektury.

Navrhuje zážitková prostředí pro lidskou hru a pro prohloubené zážitky smyslů. Věnuje se organické architektuře a celostním způsobem začleňuje zdravý vývoj člověka a přírody do souvislostí s vývojem lidského vědomí.

Napište nám 
Postavili jste dům, rekonstruovali byt nebo máte hezkou zahradu a rádi byste se pochlubili?
Napište nám do redakce na adresu: bydleni@novinky.cz.

Vlastimil Růžička, více na www.mujdum.cz