Své klienty dokázali architekti nakonec potěšit velmi nenápadným a zcela moderním domovem, jehož název zní Courtyard House (volně přeloženo jako Dům s dvorem).

Dům stojí v bývalé zadní zahradě stavby ze 17. století. Kouzlo místa podtrhovala dvojice vzrostlých stromů a rybníček. Jak pro Novinky poznamenal architekt Nick Fleming, dům byl navržen tak, aby se podařilo zachovat alespoň oba stromy, zatímco vzpomínkou na rybníček je způsob uspořádání domu s dvorkem, kolem nějž se rozkládá.

V přízemí je společně s obývacím pokojem umístěna také kuchyň. Obě místnosti umožňují pohodlný vstup na centrální dvůr.

V přízemí je společně s obývacím pokojem umístěna také kuchyň. Obě místnosti umožňují pohodlný vstup na centrální dvůr.

FOTO: James Brittain

Existenci podzemního podlaží prozrazuje na nádvoří pás podlouhlých světlíků.

Existenci podzemního podlaží prozrazuje na nádvoří pás podlouhlých světlíků.

FOTO: James Brittain

FOTO: James Brittain

Aby dům splnil náročná omezení pro místní zástavbu, postupovali architekti stejným způsobem, jako v případě domu stavěného rovněž v Hampsteadu, pro hudebníka Tonyho Gibbera (čtěte zde).

Dvoupodlažní objekt z čistě bíle omítnutého železobetonu ponořili do země tak, aby nad povrch čnělo jen přízemí.

Mladá rodina si přála moderní dům.

Mladá rodina si přála moderní dům.

FOTO: James Brittain

Hlavní ložnice v suterénu má výhled do atria.

Hlavní ložnice v suterénu má výhled do atria.

FOTO: James Brittain

Koupelna přináležející k hlavní ložnici

Koupelna náležející k hlavní ložnici

FOTO: James Brittain

Átrium v suterénu

Atrium v suterénu

FOTO: James Brittain

Dům tak na první pohled působí velice nenápadně a podobně, jako u ledovce, také v tomto případě podstatná většina jeho objemu je ukryta pod terénem. Architekti museli dům důkladně izolovat, a to nejen z hlediska tepelných ztrát, nebo naopak kvůli přílišnému přehřívání, ale v tomto konkrétním případě také proti zvuku a otřesům.

Hluboko pod domem totiž vede jedna z tras londýnského metra, čili obálka domu je připravena odfiltrovat jakékoli zvuky i chvění, které by obyvatele informovaly o každé projíždějící soupravě.

Interiér obou podlaží zalévá světlo dopadající skrz velké světlíky.

Interiér obou podlaží zalévá světlo dopadající skrz velké světlíky.

FOTO: James Brittain

Dům díky homogennímu tvaru a specifickému uspořádání působí spíše jako velká bílá plastika, než jako standardní obytný objekt.

Jeho interiér je na obou podlažích prosvětlován nejenom díky dvorku, který je skutečným centrálním prostorem pro společný život rodiny, ale také několika ve stropě umístěnými světlíky.

Umístění domu na pozemku

Umístění domu na pozemku

FOTO: Canaway Fleming Architects (3x)

Přízemí pak logicky plní roli společenské zóny, kde je obývací pokoj s kuchyní, studovna a technické zázemí domu. V suterénu, jenž je přirozenou klidovou zónou domácnosti, jsou soukromé pokoje rodiny.

Je zde hlavní ložnice doprovozená vlastní koupelnou a šatnou, plus další tři pokoje, z nichž dva mají také svou vlastní koupelnu. Poslední místností tohoto podlaží i celého domu je tělocvična.

Přízemí: 1 - obývací pokoj, 2 - kuchyň, 3 - Studovna, 4 - technické zázemí, 5 - nádvoří

Přízemí: 1 - obývací pokoj, 2 - kuchyň, 3 - studovna, 4 - technické zázemí, 5 - nádvoří

Suterén: 1 - hlavní ložnice, 2 - koupelna k hlavní ložnici, 3 - ložnice, 4 - koupelna k ložnici, 5 - atrium/nádvoří, 6 - šatna, 7 - tělocvična

Suterén: 1 - hlavní ložnice, 2 - koupelna k hlavní ložnici, 3 - ložnice, 4 - koupelna k ložnici, 5 - atrium/nádvoří, 6 - šatna, 7 - tělocvična