Konrád Blaschka pocházel z bohaté průmyslnické rodiny z nedalekých Hodkovic nad Mohelkou. Oženil se s jednou z dcer Franze Schmitta. Když po několika letech zemřela na tuberkulózu, vzal si za ženu další Schmittovu dceru.

I ta zemřela hodně brzy po svatbě na tuberkulózu a tak Blaschka požádal o ruku třetí Schmittovu dceru, Helenu. Ta ale jeho nabídku nepřijala a možná díky tomu se dožila vysokého věku.

Blaschkova vila byla postavena v letech 1880–1881. V roce 1884 pak došlo k jejímu prvnímu rozšíření.

Stavbu obklopuje přírodní scenérie.

Fasády z režných cihel jsou doplněny pískovcovými a dřevěnými ozdobnými prvky.

FOTO: publikace Slavné vily Libereckého kraje

Stavební plány se jménem architekta vily dodnes nikdo nenašel. Současnou podobu vila získala v roce 1906, kdy vznikla dalším rozšířením a úpravou stávajících prostor velká hala se schodištěm a galerií v patře.

Autorem této přestavby byl vídeňský architekt Wilhelm Klingenberg, který přestavěl i českodubskou radnici.

Ve vile nechybí půvabná lodžide.

Ve vile nechybí půvabná lodžie.

FOTO: publikace Slavné vily Libereckého kraje

Vila je tvarově hodně členitá, což je pravděpodobně způsobeno použitím některých konstrukcí předchozího dvora a pozdějšími dostavbami.

Stavba je dvoupodlažní, se sedlovými střechami původně krytými břidlicí. Na severní straně vystupuje věž ukončená vysokou střechou dlátového tvaru.

Chloubou stavby jsou bohatě dekorované štíty.

Chloubou stavby jsou bohatě dekorované štíty.

FOTO: publikace Slavné vily Libereckého kraje

V přízemí byla umístěna hala, jídelna, hudební salónek, biliárový pokoj, velká pracovna a další místnosti. Stranou byly kuchyňské prostory, včetně nezbytného příslušenství a malý pokojík pro kuchařku.

V patře se nacházely pokoje majitele a paní, včetně další pracovny, prostory pro děti a apartmá pro hosty. Zajímavostí je ložnice ve věži, která prý sloužila Blaschkovým manželkám v době jejich nemoci. V podkroví byly pokoje pro služebnictvo a komory. Ve sklepích se zachovala studna starého dvora.

Původní řešení interiérů vycházelo z palácové dispozice, což je vzhledem k ambicím rodiny celkem pochopitelné. Velká přestavba v secesním duchu po sobě zanechala velkolepý prostor haly, ale zkomplikovala komunikační prostory.