Hlavní obsah

Architekt proměnil nepotřebnou cementárnu v moderní verzi středověkého hradu

Novinky, nes

V moderní variantu středověkého hradu proměnil přední španělský architekt Ricardo Bofill starou cementárnu u Barcelony už v polovině 70. let minulého století. Ovšem teprve nyní, po čtyřech desetiletích, má stavba konečně vzhled, který vizionářský projekt předpokládal. Veškerá sila, věže a haly obrostly zelení, bujný porost nechybí ani na střechách, a tak celek působí skutečně jako hrad zasazený doprostřed divočiny.

Proměna cementárny v moderní verzi hradu

 
Článek

Architekt cementárnu objevil v Sant Just Desvern, malém městečku kousek od katalánské metropole, v roce 1973. Byla napůl zchátralá a některé její části se začínaly rozpadat.

A tak komplex koupil s úmyslem dát továrně nový život a zcela nový účel. Některé budovy nechal strhnout, například z původních 30 sil zbylo osm, jiné ponechal stát a upravil.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Detail vstupu

Foto: Archiv Ricarda Bofilla (18x)

Teprve po několika desetiletích zarostla bývalá cementárna do podoby hradu uprostřed zeleně.

Hlavní budovu, jíž se pro obří vnitřní prostory přezdívá Katedrála, přetvořil ve svou rezidenci, která je vysoko umístěnou lávkou spojena se sily. V šestici z nich sídlí jeho studio Taller de Arquitectura, jiné slouží jako schodiště atd.

V přízemí hlavní budovy je velká místnost fungující i jako výstavní sál, v dalších prostorech je například modelová laboratoř, archiv a také ubytování pro hosty.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Původně výrobní budova vpravo slouží jako architektova rezidence, v silech vlevo sídlí jeho ateliér.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Původní cementárenská sila se proměnila v hradní věže.

Nejzajímavějším aspektem proměny továrny je její zdánlivě středověký vzhled. Architekt nápaditě využil fakt, že sila připomínají věže středověkých hradů a pak už stačilo jen relativně málo k tomu, aby tento dojem umocnil různými stavebními úpravami.

Všude přibyla spousta oken s charakteristickými oblouky, částečnou proměnou prošel i interiér budov. Na druhé straně, architekt na mnoha místech ponechal spoustu původních industriálních prvků.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Některé části interiéru mají smíšený historický a zároveň industriální charakter.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla
Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Továrna je podle podle architekta magickým místem se zvláštní atmosférou.

Hlavní místnost rezidence, která slouží jako tzv. horní obývací pokoj, má plochu podlahy o rozměru 14 x 14 m, výška stropu činí 8 m. Prostor je osvětlen řadou vysokých štíhlých obloukových oken.

Celek tak připomíná obrazy řecko-italského malíře Giorgia de Chirica. Atmosféru času zachyceného na věky pomáhají navodit bílé závěsy, které se táhnou přes celou výšku místnosti a ostré venkovní světlo proměňují v příjemné difúzní.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Z jednoho sila vzniklo schodiště.

Vzhledem k rozměrům hlavního obývacího pokoje málokoho překvapí, že plní i další funkce. Slouží zároveň jako čítárna i jako hudební salonek. Architekt v něm, stejně jako v dalších částech původní cementárny vytvořil spoustu zajímavých detailů, které obří prostory zútulňují.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Obývací pokoj je přímo obrovský.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Architekt vytvořil v obývacím pokoji i v dalších místnostech příjemná zákoutí, která nezměrný prostor zútulňují.

Hlavní jídelna je umístěna v přízemí hlavní budovy a slouží nejen k občerstvení všech členů rodiny, ale je také místem jejich setkávání. Jejím přirozeným centrem je obdélníkový stůl s bělostnou mramorovou deskou. Dřevěné křeslo je reedicí série Antonia Gaudího.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Kuchyň je místem, kde se schází rodina.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla
Foto: Archiv Ricarda Bofilla

V prostředním podlaží hlavní budovy je druhý, výrazně menší obývací pokoj. Podle barvy mramoru a štuku na stěnách je nazýván růžový. Obdélníkový stůl v něm si navrhl architekt sám, židle a sedátka jsou opět reedicí série Antonia Gaudího.

Židle z lakovaného dřeva a s proutěnými sedáky, na nichž jsou položeny červené polštářky, jsou replikami židlí Thonet.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Druhý, výrazně menší obývací pokoj je pojmenován růžový.

Foto: Archiv Ricarda Bofilla

„Továrna je magickým místem se zvláštní atmosférou, což je ovšem pro běžného smrtelníka někdy těžké postřehnout," uznává architekt a dodává:

„Mám tady rád ten přesně naprogramovaný život se všemi jeho rituály, neboť je v přímém kontrastu s mým jinak bouřlivým kočovným životem."

Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Kancelářské prostory

Foto: Archiv Ricarda Bofilla
Foto: Archiv Ricarda Bofilla

Původní podoba cementárny

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám