Hlavní obsah

Moderní architektura nového vlakového nádraží ve Vídni stojí za návštěvu

Novinky, tnk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nové vídeňské vlakové nádraží Hauptbahnhof patří k těm nejmodernějším v Evropě. Dominují mu ostré křivky a futuristické tvary. Za architekturou a urbanistickým řešením stojí vídeňské ateliéry Ernsta Hoffmanna a Alberta Wimmera. Působivé křivolaké střechy jsou dílem studia Theo Hotz Partner.

Foto: Novinky

Budova má futuristické a lehce brutalistní tvary, které jí dodávají na dramatičnosti.

Článek

Vídeň měla dlouhou dobu nevyhovující a hodně komplikovanou železniční dopravu. Tu nyní plně řeší nové nádraží, které vyrostlo na místech dvou koncových nádraží Ostbahnhof a Südbahnhof (jehož budovu navrhl architekt Heinrich Hrdlička).

Foto: Novinky

Nádraží dominují chladné materiály a masivní plochy.

Na novém nádraží je pět nástupišť a celkem deset kolejí. Cílem architektů bylo, aby objekt působil moderně a vzdušně a nevznikala na něm nepřehledná a temná zákoutí.

Foto: Novinky

Výrazně tvarovaná lomená střecha dodává stavbě na dynamice.

Nádraží se rozkládá na 109 hektarech, železniční infrastruktura zabírá zhruba polovinu a spojuje všechny důležité železniční tratě, i vídeňské letiště. Jde o jeden z nejmonstróznějších infrastrukturních projektů poslední doby.

Nádraží má ambici se stát centrální křižovatkou v transevropské železniční síti. Jeho výstavba trvala osm let, nyní na něm už zastavují i vlaky z Prahy.

Foto: Novinky

Nástupiště je hodně prosvětlené díky střešním oknům geometrických tvarů.

V okolí nádraží masivně rostou monstrózní administrativní centra a chystají se bytové projekty. Cílem je, aby bylo v okolí přes 22 tisíc nových pracovních míst. V blízkosti nádraží má vzniknout nová čtvrť bezprostředně navazující na vídeňské centrum se školami a školkami. V souvislosti s tím vznikají nové silnice a cyklostezky.

Součástí nádraží jsou i garáže a prostory pro úschovu kol. Zároveň na nádraží vznikla i nová centrála rakouských drah ÖBB, která je dílem architektů ze studia Zechner & Zechner.

Foto: Novinky

Vídeňské dráhy získaly svou rozsáhlou centrálu.

Součástí komplexu je několikapatrové nákupní centrum, které rozsahem připomíná střední obchodní centrum v Čechách.

Architekti dali přednost použití udržitelných materiálů a dosažení největší možné energetické účinnosti. Využili tak geotermální energie i sluneční energie.

Foto: Novinky

Interiér je řešen velkoryse, ale ekologicky.

Jak už to u takto velkolepých projektů bývá, stavba byla nakonec delší a finančně náročnější, než se původně zamýšlelo. Přestavba ve výsledku stála miliardu eur, v přepočtu tedy zhruba 28 miliard korun. Kompletně má být okolí nádraží dokončeno v roce 2021.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám