Vídeň měla dlouhou dobu nevyhovující a hodně komplikovanou železniční dopravu. Tu nyní plně řeší nové nádraží, které vyrostlo na místech dvou koncových nádraží Ostbahnhof a Südbahnhof (jehož budovu navrhl architekt Heinrich Hrdlička).

Nádraží dominují chladné materiály a masivní plochy.

Nádraží dominují chladné materiály a masivní plochy.

FOTO: Novinky

Na novém nádraží je pět nástupišť a celkem deset kolejí. Cílem architektů bylo, aby objekt působil moderně a vzdušně a nevznikala na něm nepřehledná a temná zákoutí.

Výrazně tvarovaná lomená střecha dodává stavbě na dynamice.

Výrazně tvarovaná lomená střecha dodává stavbě na dynamice.

FOTO: Novinky

Nádraží se rozkládá na 109 hektarech, železniční infrastruktura zabírá zhruba polovinu a spojuje všechny důležité železniční tratě, i vídeňské letiště. Jde o jeden z nejmonstróznějších infrastrukturních projektů poslední doby.

Nádraží má ambici se stát centrální křižovatkou v transevropské železniční síti. Jeho výstavba trvala osm let, nyní na něm už zastavují i vlaky z Prahy.

Nástupiště je hodně prosvětlené díky střešním oknům geometrických tvarů.

Nástupiště je hodně prosvětlené díky střešním oknům geometrických tvarů.

FOTO: Novinky

V okolí nádraží masivně rostou monstrózní administrativní centra a chystají se bytové projekty. Cílem je, aby bylo v okolí přes 22 tisíc nových pracovních míst. V blízkosti nádraží má vzniknout nová čtvrť bezprostředně navazující na vídeňské centrum se školami a školkami. V souvislosti s tím vznikají nové silnice a cyklostezky.

Součástí nádraží jsou i garáže a prostory pro úschovu kol. Zároveň na nádraží vznikla i nová centrála rakouských drah ÖBB, která je dílem architektů ze studia Zechner & Zechner.

Vídeňské dráhy získaly svou rozsáhlou centrálu.

Vídeňské dráhy získaly svou rozsáhlou centrálu.

FOTO: Novinky

Součástí komplexu je několikapatrové nákupní centrum, které rozsahem připomíná střední obchodní centrum v Čechách.

Architekti dali přednost použití udržitelných materiálů a dosažení největší možné energetické účinnosti. Využili tak geotermální energie i sluneční energie.

Interiér je řešen velkoryse, ale ekologicky.

Interiér je řešen velkoryse, ale ekologicky.

FOTO: Novinky

Jak už to u takto velkolepých projektů bývá, stavba byla nakonec delší a finančně náročnější, než se původně zamýšlelo. Přestavba ve výsledku stála miliardu eur, v přepočtu tedy zhruba 28 miliard korun. Kompletně má být okolí nádraží dokončeno v roce 2021.