Dům nazvaný House of Nagahama stojí v provincii Ehimo, na severovýchodním okraji ostrova Šikoku. Autory jsou architekti z ateliéru Takashi Okuno Architectural design office.

Díky dostatečně velkému pozemku architekt mohl obklopit dům o celkové ploše podlah 224,26 m2 pěti na sebe navazujícími zahradami, z nichž každá má jinou atmosféru, rezonující s přiléhajícím obytným prostorem.

Zahrady kromě toho přirozeným způsobem podporují soukromí obyvatel domu. První z nich je tradiční vstupní dvorek, jenž má příchozího ztišit a připravit na poklidnou atmosféru domova, do nějž se chystá vstoupit.

Obývací pokoj s jídelnou a kuchyní svírají pravý úhel. Přecházet mezi nimi lze jak skrz posuvné dveře v interiéru, tak přes terasu venku.

Obývací pokoj s jídelnou a kuchyní svírají pravý úhel. Přecházet mezi nimi lze jak skrz posuvné dveře v interiéru, tak přes terasu venku.

FOTO: Isao Aihara

Posuvné vstupní dveře působí v porovnání s velikostí a rozlohou domu nečekaně subtilním dojmem.

Posuvné vstupní dveře působí v porovnání s velikostí a rozlohou domu nečekaně subtilním dojmem.

FOTO: Isao Aihara

Svou zahradu a tedy i svůj vlastní, samostatný výhled do zahrady má obývací pokoj. Ten je posuvnými dveřmi oddělen od jídelny, na niž plynule navazuje kuchyň.

Jídelna s kuchyní jsou propojeny do jednoho prostoru.

Jídelna s kuchyní jsou propojeny do jednoho prostoru.

FOTO: Isao Aihara

Obývací pokoj s výhledem do zahrady

Obývací pokoj s výhledem do zahrady

FOTO: Isao Aihara

Tradiční přístup ve všech směrech: Aby měl klient co nejlepší představu, jak bude dům vypadat, připravil mu architekt i několik ručně malovaných kreseb.

Tradiční přístup ve všech směrech: Aby měl klient co nejlepší představu, jak bude dům vypadat, připravil mu architekt i několik ručně malovaných kreseb.

FOTO: Isao Aihara

Ačkoli se zařízení domu v některých ohledech příliš neliší od běžného „západního“ stylu, japonské tradiční rysy převládají. Patří k nim například posuvná papírová zástěna doplňující velké prosklené dveře v ložnici. Jejím účelem je vytvořit soukromí a především filtrovat ostré světlo zvenčí.

Ostré sluneční světlo odfiltrovávají v ložnici tradiční posuvné papírové dveře.

Ostré sluneční světlo odfiltrovávají v ložnici tradiční posuvné papírové dveře.

FOTO: Isao Aihara

... za nimi jsou pak ještě klasické, prosklené.

... za nimi jsou pak ještě klasické, prosklené.

FOTO: Isao Aihara

Nadměrné světlo v interiéru pomáhají eliminovat také například úmyslně vysoko umístěná úzká okna v chodbách. Do domu jimi díky tomuto umístění a tvaru přichází dostatek jasu a přitom jej na druhé straně není třeba nijak dál stínit.

Vysoko položená úzkám podlouhlá okna přivedou do interiéru dostatek světla, aniž by jej ovšem přesvětlily.

Vysoko položená úzká podlouhlá okna přivedou do interiéru dostatek světla, aniž by jej ovšem přesvětlila.

FOTO: Isao Aihara

Velice tradičním prvkem domu je místnost ve specifickém japonském stylu s rohožemi, pro jejichž uspořádání na zemi existují přesná pravidla. I z této místnosti se obyvatelé těší výhledu do zahrady navozující uklidňující, meditativní atmosféru.

Tradiční japonská místnost s výhledem do zahrady.

Tradiční japonská místnost s výhledem do zahrady

FOTO: Isao Aihara

Deska z granitu, na níž je v koupelně posazena dvojice umyvadel, je jedním z mála tmavých prvků v celém domě.

Deska z granitu, na níž je v koupelně posazena dvojice umyvadel, je jedním z mála tmavých prvků v celém domě.

FOTO: Isao Aihara

Takashi Okuno vysvětluje svůj přístup k architektuře prostými slovy: „Snažím se učinit Japonsko hezčím místem k životu. Proto stavíme nádherné domy v tradičním stylu a z nejlepších materiálů, které lze na světě nalézt.“

Při jejich výběru ovšem samozřejmě respektuje lokální klimatické podmínky. „Byl bych velmi rád, kdyby se mi naskytla příležitost navrhnout prostor v tradičním japonském stylu také v České republice,“ svěřil se Novinkám se svým snem japonský architekt.

Uspořádání domu

Uspořádání domu

Nákres: Takashi Okuno Architectural design office