Právě části interiéru, které lze pouhým stisknutím tlačítka vytočit před čelní fasádu, jsou důvodem, proč vzbuzuje stavba tolik pozornosti. Díky tomuto nápadu se totiž její tvář neustále mění.

Obyvatelé mohou zvětšovat a zase zmenšovat vnitřní i vnější prostor domu v závislosti na počasí, na roční době nebo prostě na svých aktuálních potřebách. V létě objekt nabízí otevřený mód s velkými terasami, naopak v zimě, kdy v Teheránu padá sníh, se fasáda uzavře a nabízí jen základní otevření v podobě oken.

Fáze otočení boxu při pohledu zvenčí

Fáze otočení boxu při pohledu zvenčí

FOTO: Parham Taghioff

Fáze otočení boxu při pohledu zevnitř

FOTO: Parham Taghioff

Jak hlavní architekt poznamenává, u rozlehlé fasády, kterou nic nenarušovalo, ale ani neozvláštňovalo, bylo prakticky jisté, že je třeba tuto jednolitost rozbít a původně dvourozměrný útvar proměnit v trojrozměrný.

Takto vytvořené otevření/zavření fasády a interiéru stavby je podle něj jen jiným vyjádřením základních principů tradiční íránské architektury, která s rozdílným způsobem využívání obydlí v závislosti na ročních obdobích počítá a vychází mu vstříc.

Vždyť co jiného jsou výsuvné prostory tohoto domu, než variace na letní obývací pokoj (Taabestan-Neshin) a zimní obývací pokoj (Zemestan-Neshin) v íránských staveních?

Obývací pokoj v prvním patře

Obývací pokoj v prvním patře

FOTO: Parham Taghioff

Televizní pokoj ve druhém patře

Televizní pokoj ve druhém patře

FOTO: Parham Taghioff

První a druhé patro je vyhrazeno pro společenský život rodiny.

První a druhé patro je vyhrazeno pro společenský život rodiny.

FOTO: Parham Taghioff

Dům s celkovou plochou 1400 m2 má sedm podlaží, z toho jsou dvě pod úrovní země. Jsou vyhrazena pro účely fitness aktivit. Nechybí tu posilovna a především velký bazén.

V přízemí je parkoviště a hospodářské místnosti. Společenskou funkci plní prostory v prvním a druhém podlaží, kde jsou obývací pokoje a jídelny. Soukromý život rodiny se odehrává ve třetím a čtvrtém patře, kde jsou především ložnice a pracovna.

V otočném boxu v prvním patře je kuchyň.

V otočném boxu v prvním patře je kuchyň.

FOTO: Parham Taghioff

Na terasách je sklopné zábradlí.

Na terasách je sklopné zábradlí.

FOTO: Parham Taghioff

V třetím patře je umístěna pracovna.

Ve třetím patře je umístěna pracovna.

FOTO: Parham Taghioff

Při pohledu z výšky lze dům velmi zjednodušeně vidět jako obdélník rozdělený na čtyři pruhy, z nichž každý má jinou charakteristiku. Na okraji je část pevné struktury. Na ni navazuje volný prostor, který vystřídá opět pevná, neměnná část.

Poslední „pruh“ představuje pohyblivá zóna s otočnými boxy. Jinými slovy, zatímco zvnějšku návštěvník vidí proměnlivou fasádu s otočnými prvky, uvnitř domu jej čeká další překvapení. Je jím veliký volný prostor prostupující doslova všemi podlažími domu. Ten slouží k distribuci světla do interiéru stavby v době, kdy jsou pohyblivé části uzavřeny.

Na úrovni země je nad částí dvou podzemních pater umístěn světlík.

Na úrovni země je nad částí dvou podzemních pater umístěn světlík.

FOTO: Parham Taghioff

Bazén doplňuje jacuzzi.

Bazén doplňuje jacuzzi.

FOTO: Parham Taghioff

V jednom z podzemních pater je posilovna.

V jednom z podzemních pater je posilovna.

FOTO: Parham Taghioff

Zakomponování otočných částí do struktury domu si vyžádalo při tvorbě návrhu zpracování speciálních studií, které měly odhalit eventuální komplikace, jež pohyb tak velkých prvků uvnitř domu může způsobit. Architekti ověřovali například riziko vzniku trhlin a narušení statiky v závislosti na vibracích spojených s otáčením.

Ačkoli většina hmotnosti boxů spočívá na pevných částech struktury domu, bylo třeba také propočítat maximální zátěže pro ty jejich části, které se po otočení ocitnou ve vzduchu. Bylo třeba vymyslet a navrhnout sklopná zábradlí pro terasy, řešení otáčení boxu uvnitř domu atd.

V horních patrech jsou umístěny ložnice.

V horních patrech jsou umístěny ložnice.

FOTO: Parham Taghioff

Fáze otočení boxu při pohledu z interiéru

Fáze otočení boxu při pohledu z interiéru

FOTO: Nextoffice (9x)

Princip otáčení

Princip otáčení

Samotný otočný mechanismus, jak poznamenává hlavní architekt, je velmi prostý. Jde o stejný princip, který se využívá pro konstrukci jevištních točen, anebo točen používaných na výstavách automobilů.

Protože se klient zabývá dovozem průmyslového zboží, trval na tom, aby byl mechanismus vyroben v Německu. To mu pak umožnilo zapojit do výroby i své vlastní zaměstnance a navíc je vyškolit pro potřeby pozdější údržby.

Druhý suterén

Druhý suterén

První suterén

První suterén

Přízemí

Přízemí

První patro

První patro

Druhé patro

Druhé patro

Třetí patro

Třetí patro

Čtvrté patro

Čtvrté patro