Letní vilu si nechal postavit Jan Štenc - majitel grafického závodu v Praze. Zdánlivě jednoduchý patrový dům pro něj navrhl architekt Jan Kotěra, Štencův dlouholetý přítel a spolupracovník ze Spolku výtvarných umělců Mánes.

Štencův závod v moderní budově v dnešní Salvátorské ulici se zabýval tiskařstvím, nakladatelstvím i rytectvím a fotkou. Jan Štenc je známý mimo jiné jako vydavatel odborných uměleckých časopisů s názvy: Styl, Výtvarná práce a Umění.

Vilu krášlí zajímavě použité cihloví.

Vilu krášlí zajímavě použité cihloví.

FOTO: autorský tým Slavné vily Středočeského kraje

V návrhu Štencovy vily ve Všenorech Kotěra zvolil skromnější členění a stavbu zjemnil malebnou střechou.

Vila se nachází v krásném prostředí poblíž řeky Berounky.

Vila se nachází v krásném prostředí poblíž řeky Berounky.

FOTO: autorský tým Slavné vily Středočeského kraje

Architekt nápaditě použil kombinaci omítky a režných bílých cihel, které se v různých seskupeních objevují na soklu, vstupním portálu a rámují také horní patro domu.

Zdůrazněním klasických forem a materiálu stavby se Kotěra letním domem ve Všenorech vrací ke svým starším návrhům vil „vážného výrazu“ – k vlastní vile v Praze nebo Lembergerově vile ve Vídni.

Štencův grafický závod fungoval na Praze 1.

Štencův grafický závod fungoval na Praze 1.

FOTO: autorský tým Slavné vily Středočeského kraje

Pro Štencův dům architekt navrhl veškerý nábytek a nejspíš i vnitřní výmalbu stěn. Ta má zlidovělou formu. Kotěra navrhoval i úpravu zahrady, včetně rozvrhu zeleně a pěšin.

Interiér byl také prací architekta.

Interiér byl také prací architekta.

FOTO: autorský tým Slavné vily Středočeského kraje

Autor během realizace vilu několikrát navštívil, nicméně krátce před jejím úplným dokončením náhle zemřel. Všenorská vila tak symbolicky uzavřela jeho dílo, ve kterém otázka bydlení vždy hrála významnou úlohu.