Na trhu existuje mnoho druhů garážových vrat, která se liší např. možnostmi ručního nebo dálkového ovládání, izolačními vlastnostmi a odolností proti vloupání. Vybírat samozřejmě můžeme z nejrůznějších tvarů a barev, důležitější jsou ale technické možnosti jednotlivých typů.

Sekční vrata

Jsou buď výsuvná pod strop, nebo posuvná do boku, není tedy třeba volného místa před vjezdem do garáže a ani v ní nezabírají žádný prostor. Lamely zajíždějí pod strop nebo do boku ve vodicích kolejnicích. Osazují se z interiérové strany zdiva hmoždinkami a vruty. Můžeme je ovládat ručně, fungují i na elektrický a dálkový pohon. Mají minimální hlučnost. Stojí od 20 000 Kč.

VÝHODY:

  • Jsou univerzální pro 99 % garážových otvorů, hodí se tedy i pro dodatečnou montáž za dosluhující vrata.
  • I při výpadku elektrického proudu je zajištěna možnost otevření vrat.
  • Pohon s dálkovým ovládáním lze namontovat dodatečně.
  • V průjezdu nepřekáží rám vrat, takže průjezd garážovým otvorem není zúžený.
  • Sekce vrat jsou vybaveny ochranou proti sevření prstů.
  • Posuvná vrata jsou vhodná jak pro jedno garážové stání, tak i pro dvojgaráž.

NEVÝHODY:

  • Montáž se provádí zevnitř garáže, je tedy vidět celé ostění.
  • Při nízké výšce garáže může překážet vodicí dráha vrat.
  • Horší tepelně izolační vlastnosti mezi podlahou a vratovým křídlem.
  • Rám vrat je ve spodní části – utěsnění je zajištěno těsnicím kartáčem na spodní části sekcí.

Rolovací vrata

Používají se k zabezpečení a uzavření prosklených vchodů a výloh a k předělení prostoru. Ve spojení s pohonem na dálkové ovládání je otevírání vrat rychlejší, pohodlnější a také bezpečnější. Stojí od 30 000 Kč.

VÝHODY:

  • Lze je vyrobit na míru. Je možné je montovat za otvor, do otvoru či před otvor bez jakýkoliv stavebních úprav.
  • Otevírají se kolmo vzhůru a nezabírají před garáží žádný prostor.
  • Při montáži před nebo za otvor v průjezdu nepřekážejí vodicí lišty, tím je zabezpečený plný průjezd.
NEVÝHODY:
  • Jsou nejdražší ze všech typů, hodí se spíše pro jednogarážové stání.
  • Ve srovnání se sekčními vraty jsou hlučnější.
  • Vyrábějí se z hliníku, takže nejsou příliš odolné proti násilnému vniknutí.
  • Mají sklon promrzat kvůli nepřerušenému tepelnému mostu lamel.
  • Vrata můžeme ovládat ručně jen ve velmi omezených malých rozměrech, a to ještě nepohodlně.
  • Elektrický pohon nelze namontovat dodatečně.
  • Při navíjení znečištěných lamel v boxu dochází k jejich odírání.

Výklopná vrata

Výklopná vrata jsou téměř tichá a zabírají pouze místo pod stropem, takže máme k dispozici celý prostor garáže. Vratové křídlo se pod strop vyklápí pákovým mechanismem, vodicími kolejnicemi pod stropem a vyvažovacími pružinami. Stojí od 10 000 Kč.

VÝHODY:

  • Možnost otevření vrat i při výpadku elektrického proudu.
  • Pohon s dálkovým ovládáním je možné namontovat dodatečně.
  • Přímo do křídla vrat se dají zabudovat vchodové dveře.
  • Hodí se pro jedno garážové stání nebo pro dvojgaráž.

NEVÝHODY:

  • Částečné otevírání křídla před otvor garáže.
  • Při montáži vrat do otvoru je zúžený průjezd garážovým otvorem.
  • V porovnání se sekčními vraty horší, ale stále dostatečné tepelněizolační vlastnosti a utěsnění po celém obvodu vrat.

Dvoukřídlá garážová vrata

Základem křídlových vrat jsou bytelná a bezpečná konstrukce. Křídlová vrata nejsou hlučná a v garáži nezabírají žádný prostor. Vrata lze pomocí speciálního nástavce ovládat pohonem na dálkové ovládání. Křídlová vrata se vyrábějí na zakázku přesně na míru. Stojí od 10 000 Kč.

VÝHODY:

  • Vrata jsou univerzální pro asi 60 % garážových otvorů.
  • Jsou vhodná jak pro novostavby, tak i do stávajících domů.
  • Vždy zajištěná možnost otevření vrat při výpadku elektrického proudu.
  • Pohon s dálkovým ovládáním se může namontovat dodatečně.
  • Možnost dodávky vchodových dveří přímo v křídle vrat.

NEVÝHODY:

  • Nebezpečí poškození vozidla nárazem křídla vrat – při silném větru, nedostatečném zajištění křídla proti samovolnému pohybu.
  • V porovnání se sekčními vraty horší, ale stále dostatečné tepelně izolační vlastnosti a utěsnění po celém obvodu vrat.
  • Nemožnost montáže u většiny garáží se sjezdem pod úroveň okolního terénu.

Výměna garážových vrat

Výměnu starých garážových vrat raději provedeme s odborníky ze specializovaných firem. Firma nám poradí nejlepší řešení právě pro naše potřeby a míry garáže.

  • Sledujeme akční ceny a projdeme si nabídky více dodavatelů. Ceny jsou velmi orientační, záleží na výběru materiálů, rozměrech vrat, způsobu montáže atd.
  • Informujeme se o možnostech a úrovních bezpečnostních prvků.
  • Dbáme na bezpečnost naši i našeho vozu – různé typy vrat mají různá rizika provozu.
  • Informujeme se, zda lze s vraty manipulovat ručně nebo elektrickým pohonem a zda jej můžeme doinstalovat později.
  • Zajímáme se o nouzové odblokování při výpadku elektřiny.
  • Ptáme se na následný servis.
  • Garážová vrata by měla být v souladu s českými normami, požadujeme certifikace.
  • Při výměně garážových vrat někdy může dojít k narušení zdiva nebo poškození fasády. Zajímáme se o to, jak firma hodlá výměnu provést. Např. některé typy sekčních vrat lze osadit do existujícího otvoru a využívají zárubeň původních vrat.

Podmínky pro montáž

Montáž garážových vrat vyžaduje pevné zdivo nebo nosný montážní rám. Šířka ostění je pro standardní (SL) a snížený (LHF) zdvih min. 150 mm, pro snížený zdvih s pružinami vzadu (LHR) 100 mm po obou stranách stavebního otvoru.

Prostor nad otvorem, tzv. nadpraží, je velmi důležitý hlavně pro vrata se zdvihem SL a LHF. Pružinové konzole musí být v nadpraží pevně ukotvené. V prostoru nadpraží nesmějí vést žádné instalace (plyn, voda, elektřina, odpady).

Podlaha v prostoru vrat by měla být v definitivním provedení, vodorovná a bez nerovností, aby na ni vrata dokonale dosedla. Případné mezery mezi spodní těsnicí gumou mohou být příčinou zatékání vody do garáže nebo zdrojem tepelných ztrát.

Pro instalaci vrat je nutné počítat s prostorem, do kterého se vrata otevírají. Tento prostor je určený výškou a šířkou vrat, typem zdvihu a pohonu.

Vzhled je také důležitý

Chceme-li jednobarevná garážová vrata, lze vybírat z barev vzorníku RAL. Vrata ale mohou být provedena i v dekoru dřeva (zlatý dub, ořech) a mořené do různých odstínů.

Strukturu vnějšího plechu povrchu vrat tvoří tzv. prolis, sotva znatelný jemný nebo hrubý, který člení plochu vrat podélnými drážkami mezi spoji.

Můžeme zvolit klasickou kazetu, která imituje vrata ze dřeva. Lamely vytvořené podélnými drážkami připomínají zase vrata z prken. Moderní je mikrodrážka, která připomíná valchu na praní.