Kdo bydlí v rodinném domě na kraji města či v obci, tak se obvykle bez auta neobejde. V jedné domácnosti jsou často dvě, protože provoz rodiny to zkrátka vyžaduje. S autem jasně vyvstává otázka jejich garážování. Podle daných možností lze auta parkovat venku pod přístřeškem, ale ideální je samozřejmě zateplená garáž (nejlépe dvougaráž), do které se vstupuje přímo z domu.

Garáž je komfortní nejen pro auto, ale i pro nás. Nehledě na preventivní zabezpečení před zloději.

Výběr správného dodavatele

Na internetu najdeme spoustu výrobců garážových vrat a pohonů vjezdových bran. Nabídku studujeme pečlivě, v klidu si prohlédneme všechny možnosti (materiál, typ otevírání vrat, povrchovou úpravu).

Vždy požadujeme kvalitu, třeba i za vyšší cenu. A to nejen u výrobků, ale sledujeme i kvalitu práce montážní firmy. Automatická garážová vrata a pojezdové brány musí být především bezpečné! Špatně odvedená práce zkomplikuje provoz a může dojít i k závažnému úrazu. A tak hledáme firmu, která bere za samozřejmost školení montážních pracovníků, na trhu funguje více let a má dobré reference.

Záleží i na vzhledu

Garážová vrata a vjezdové brány mají ladit se stylem domu (vhodné je zkombinovat vzhled vstupních dveří, oken a fasády). Celkový dojem vrat podtrhuje i volba povrchu.

Můžeme zvolit robustní povrchovou úpravu nebo naopak hedvábně hladký povrch, novinkou je úprava Micrograin s jemným vroubkováním. Hra světla a stínů vypadá zajímavě hlavně na moderních stavbách. Oblíbená je i povrchová úprava s povrstvením plastovou fólií, která svou lisovanou strukturou a barevností věrně napodobuje vzhled dřeva (oblíbené odstíny: zlatý dub, tmavý dub, ořech, světlý dub přírodní, tmavý dub Rustical, mahagon, cherry, stříbrná a další barvy podle vzorníku RAL).

Konkrétní typ vrat volíme podle prostorových možností, druhu materiálu, způsobu otevírání a samozřejmě i ceny. Podstatné jsou i tepelně izolační vlastnosti, zvláště je-li garáž pevnou součástí domu. Pak dobrá izolace znamená výrazné úspory nákladů na topení. Velmi dobrá jsou sekční vrata, která se skládají ze sendvičových sekcí tvořených pláštěm z pozinkované oceli a vnitřní výplní z bezfreonové polyuretanové pěny. Čtyřstranná elastická těsnění a podlahové těsnění spolehlivě chrání proti povětrnostním vlivům.

Ovládání vrat může být mechanické, ale jasně se preferuje automatika na dálkové ovládání, kdy majitel nemusí vystoupit z auta (oceníme v dešti). Dálkový ovladač funguje až do vzdálenosti 100 m. Garážová vrata musí splňovat i bezpečnostní limity předepsané Evropskou unií. Pokud např. narazí na překážku, mají se zastavit a změnit chod na zpětný.

Normovaná vrata jsou konstruována tak, aby nedošlo ke zranění: třeba sevření prstů, vsunutí ruky po stranách zárubní. Na trhu je společnost mj. s patentovaným záchytným zařízením proti prasknutí lana a pružiny nebo zabezpečení pro případ zlomení pružiny. Tyto patenty zamezují pádu křídla vrat, což je u svisle se otevírajících sekčních vrat velmi nebezpečné. Kvalitní garážová vrata mají také pohony s ochranou proti vypáčení.

Jestliže jsou garážová vrata zavřená, zapadne zámek automaticky do dorazu vodicí lišty. U výklopných vrat patentované zamykání vrat funguje mechanicky, tedy i bez elektrického napájení, což oceníme při výpadku proudu.

Schovaný ruční ovladač
Kdo otevírá na dálkové ovládání garáž ručním vysílačem, určitě zažil chvilky, kdy vysílač nemohl najít a zmateně přehraboval přihrádky v autě, peněženku nebo vlastní kapsy. Dobrým tipem je proto ruční vysílač HZS, který lze v autě zasunout do pouzdra zapalovače cigaret. Je po ruce, má kompaktní konstrukci, není zvenku viditelný, takže se snižuje možnost krádeže. Ruční vysílač se vyrábí ve dvou provedeních: verze HSZ1 s jednou funkcí je určena pro otevírání garážových vrat, HSZ2 se dvěma tlačítky může ovládat i vjezdovou bránu nebo druhá vrata.
www.hörmann.cz

Vhodný způsob otevírání

Podle způsobu otevírání dělíme garážová vrata na klasická vrata křídlová, výklopná, sekční, rolovací nebo posuvná po kolejnici.

1. Křídlová vrata jsou jednoduchá, ale dnes už méně používaná. Zabírají nejvíce místa, z auta musíme vystoupit, v případě zimních závějí nás čeká pravidelné odklízení sněhu.

2. Vrata výklopná používáme tam, kde jsou omezené prostorové možnosti (často v rámci rekonstrukce staršího domu). Vyklápí se celá pod strop garáže a potřebují 10 cm výšky v prostoru nad překladem vrat. Výklopná vrata jsou těžší, hůře se s nimi manipuluje, ale zabezpečení před zloději je bezpečnější. Výklopná vrata by neměla být v blízkosti chodníku, aby nedošlo ke zranění.

3. Sekční vrata jsou současným trendem. Křídlo vrat se skládá z jednotlivých úseků, tzv. sekcí, odtud jejich název. Šetří místo, protože zajíždějí na vodicích lištách rovnou kolmo pod strop. Jednotlivé sekce se spojují panty, provedení je kazetové nebo lamelové. Sekční vrata se vyrábí obvykle v šířce 2 až 6 m, výška 2 až 3 m. Vrata k rodinnému domu se doporučují pořizovat jako izolovaná (2 typy zateplení: polystyrenové, polyuretanové). Kvalitní vrata mají izolaci i na místech lomu, v horní části drážky, což má velký vliv na celkovou tepelnou pohodu uvnitř garáže.

4. Rolovací vrata se navíjejí na box pod stropem a jsou hlučnější. Používají se na větší garážové otvory (šířka až 10 m, výška 8 m). Skládají se z lamel vysokých cca 10-13 cm. Výška nad otvorovým překladem musí být větší, zhruba 40-65 cm.

Pohony pro vjezdové brány

Při výběru pohonu pro vjezdovou bránu klademe důraz na plynulý chod, bezpečnost a odolnost proti povětrnostním vlivům a opotřebování. Zároveň je nutné přizpůsobit pohony typu brány, jejím rozměrům a hmotnosti. Základní rozdělení: pohony na brány křídlové a posuvné (dělí se na posuvné po kolejišti nebo samonosné).

Křídlové vjezdové brány jsou vhodné pro typ pozemku, kde není prostor pro zasunutí posuvné brány, protože máme např. úzký pozemek. U křídlových bran volíme typ pohonu podle velikosti sloupků, na které jsou křídla zavěšena. U křídel zavěšených na sloupcích malých rozměrů volíme motor rovnoramenný, u větších sloupků volíme motor s kloubovým ramenem a v případě křídel zavěšených přímo na zeď nebo otevírání křídel ven z pozemku volíme motor podzemní.

Dalším kritériem pro výběr správného pohonu je váha brány, sklon pozemku a klimatické podmínky. Například v případě posuvné brány se sklonem z kopce vybíráme silnější motor. Stejně tak zvolíme silnější motor u křídlové brány s větší délkou křídla, zejména tehdy, když je v místech silného větru (na kopci).

Ve vyšších klimatických polohách oceníme i další příslušenství, které přispívá ke komfortu. Praktický je např. magnetický koncový spínač, který nezamrzne ani v zimě a posuvná brána nemá problém jezdit po kolejišti. Velmi důležité jsou bezpečnostní prvky, na kterých se nedoporučuje šetřit. Patří mezi ně blikající majáček, který jasně informuje kolemjdoucí o tom, že se „něco“ děje.

Stejně tak je důležitá fotobuňka, která v případě, že se „přetne“ paprsek, ihned bránu zastaví a nezraní např. probíhající dítě, zvíře. Naopak brána se krátce pohybuje v opačném směru. Kvalitní pojezd také před uzavřením pozvolna přibrzdí, takže je doraz tichý. Dobré pohony jsou vždy odolné vůči povětrnostním vlivům a nevyžadují údržbu (vyhneme se olejování nebo promazávání). Při výpadku proudu můžeme bránu bez problémů nouzově odjistit a ručně otevřít.

Pohony se prodávají v nenápadném designu, některé mají aerodynamické tvary a vstupní bráně neubírají na kráse.

Jen pro hrubou orientaci: za kvalitní automatiku pro vjezdovou bránu do 400 kg, včetně majáčku a fotobuňky, zaplatíme u posuvné brány částku, která začíná cca na 12 000 Kč. V případě křídlové brány je částka za pohon vyšší, začíná zhruba na 16 000 Kč.