Život lidí ve venkovských městech měl v dobách našich babiček a prababiček své kouzlo, které mu bezesporu dodával i tehdejší design obchodů. V obchodech kdysi částečně probíhal i rodinný život a interiér obchodu tak byl i pro řadu dětí, jejichž rodiče obchod provozovali, druhým domovem. Trefně to popisuje Karel Poláček ve své vzpomínkové knize "Bylo nás pět".

A na co dnes pamětníci rádi vzpomínají? Rozhodně nezapomínají na dekorované pokladny, ošatky na chleba ani na plechové bandasky na mléko či na reklamní plakáty na mýdlo.

Vzhled koloniálů, obchodů se smíšeným zbožím, kterým se jindy říkalo i hokynářství se ale v historii velmi měnil v souvislosti s druhy prodávaného zboží a dokonce i se stavebními proměnami měst a městských domů.

Silný vliv na podobu interiérů měl nedostatek místa a nároky na estetický vzhled obchodů konce 19. století. Prostory byly plné zasklených vitrín, kovových krabic s reklamními nápisy (ty jsou dnes obzvláště žádaným retrem) a proutěných košů.

Na velkých skříních jsou k vidění kovové krabičky s logy někdejších firem, které jsou dnes velmi oblíbenou dekorací.

Na velkých skříních jsou k vidění kovové krabičky s logy někdejších firem, které jsou dnes velmi oblíbenou dekorací.

FOTO: Novinky

Pro nedostatek prostoru se začaly v 19. století stavět domy patrové s úzkým průčelím orientovaným do ulice nebo přímo na náměstí. V jejich přízemí se postupně objevují otevřené prostory s podloubím a širokými průjezdy, podél kterých byly umístěny samotné obchody jednotlivých prodejců a řemeslníků. Na jejich existenci upozorňovalo většinou pouze malé okno do podsíně nebo ulice.

Kuchyňské náčiní mělo nezapomenutelný jednoduchý design.

Kuchyňské náčiní mělo nezapomenutelný jednoduchý design.

FOTO: Novinky

Následně se proměňuje vzhled obchodu, vedle prodejny nyní většinou fungoval i příruční sklad, takže samotná prodejní místnost byla už jen jakousi větší výlohou. V prodejně samozřejmě nechybí pult s robustní pokladnou a váhami, které můžeme na výstavě také vidět.

Na počátku 20. století začíná hrát roli estetika

Celkově se zvyšují i nároky na estetiku interiérů. Od počátku 20. století jsou pulty vybaveny zasklenými skříňkami a zásuvkovými skříněmi. Vedle prodejny fungovala většinou v horním patře i lépe zařízená kancelář, kde se uzavíraly větší obchodní transakce a podepisovaly důležité smlouvy. Mění se i exteriér obchodu.

Ošatky na chléb, zeleninu i ovoce jsou inspirací pro současný rustikálně zařízený interiér.

Ošatky na chléb, zeleninu i ovoce jsou inspirací pro současný rustikálně zařízený interiér.

FOTO: Novinky

Jsou upravovány a zvýrazňovány vstupy a fasády. Nechybí také větší okna - budoucí výlohy, kde je vystavováno prodávané zboží. Nechybí bohatě zdobené vývěsní štíty a přede dveřmi poutače a plakáty, které se dnes v interiérech objevují jako žádané retro.

Nádoby na bábovku, mléko nebo polévku v nezapomenutelných designech jsou dodnes k vidění v řadě domácností.

Nádoby na bábovku, mléko nebo polévku v nezapomenutelných designech jsou dodnes k vidění v řadě domácností.

FOTO: Novinky

Autorky výstavy Miroslava Chadalíková a Kateřina Jeníčková vycházely z dobových fotografií a sbírek, jež jsou jednak majetkem Muzea v Bělé pod Bezdězem, jednak byly poskytnuty ze soukromých archivů. Prostor dostali i pamětníci.

Do interiérů obchodů můžete nahlédnout až do 3. 10. 2010 od úterý do neděle v době do 9 do 12 hodin a od 13 do 16 hodin za příznivou cenu 20 Kč základního a 10 Kč zlevněného vstupného.