Postmoderní návrháři jsou hraví a s designem zacházejí podle svých osobních pravidel a libovůle. Inspirují se i v dadaismu a kubismu a jejich návrhy tak mají často velmi netradiční podobu.

Porušování zavedených pravidel a předepsaných jednotných tvarů, včetně experimentálního pojetí, se stalo hlavními hesly tohoto designového proudu.

Fascinující sbírka Pierra Staudenmeyera

Nejzajímavější sbírku postmoderního nábytku vytvořil francouzský sběratel a teoretik a galerista Pierre Staudenmeyer. Sbíral artefakty interiérového designu, které vynikají originalitou a uměleckou výstředností. Jeho velkou vášní byly hlavně židle a lampy.

Lampa Three Mile Island z roku 1985 (Dan Friedman) a vpravo: pracovní lampa Kila (design: Harry Ellen).

Lampa Three Mile Island z roku 1985 (Dan Friedman) a vpravo: pracovní lampa Kila (design: Harry Ellen).

FOTO: Passage du Retz, Novinky

Ve spolupráci s designéry vybíral ty nejroztodivnější nábytkové kousky. Jeho sbírka je založena na ikonických kusech z 80. a 90. let.

Inspirace masovou kulturou i krásným uměním

Postmoderní nábytek je často mixem nebo skrumáží předmětů různých stylů - od baroka přes antiku až po modernu.

Nevšední židle po stranách: design Martin Baas, židle uprostřed: Chaise Truth z roku 1987 (Dan Friedman).

Nevšední židle po stranách: design Martin Baas, židle uprostřed: Chaise Truth z roku 1987 (Dan Friedman).

FOTO: Dutch Invertuals, Passage du Retz

V publikaci "Podoby moderního designu" od Lakshami Bhaskaranové se dokonce dočteme, že "v roce 1972 kniha Rolanda Barthese Mytologie podnítila víru, že k budovám a předmětům obsahujícím symboliku si spotřebitelé vytvoří vztah pravděpodobněji než k těm, které symboliku postrádají. Proto se volně začalo čerpat z krásného umění i masové kultury."

Nepravidelné tvary imitují chaos a nepořádek

Chaotické a nepravidelné složité struktury nábytku mají připomínat složitost postmoderního věku, kterému také chybí jednotná koncepce.

Vlevo: Cornell Boxes nepravidelných tvarů od Alice Smithson, originály byly navrženy v roce 1988, vpravo: skříň s názvem The Shell navrhl Maarten Baas.

Vlevo: Cornell Boxes nepravidelných tvarů od Alice Smithson, originály byly navrženy v roce 1988, vpravo: skříň s názvem The Shell navrhl Maarten Baas.

FOTO: Tecta, Dutch Invertuals

Řada nábytkových kusů má tak iracionální vzhled a vypadá opravdu absurdně. Některé části nábytku jsou zcela zbytečné a postrádají funkčnost a často i estetičnost.

Vlevo: skříň Echos s netradičním otvíráním, vpravo: nábytková věž z židlí od Maartena Baase

Vlevo: skříň Echos s netradičním otvíráním, vpravo: nábytková věž z židlí od Maartena Baase

FOTO: Dutch Invertuals, Pour les Alpes

"Začátkem devadesátých let začali designéři hledat racionálnější přístup," tvrdí Lakshmi Bhaskaranová. Řada postmoderních kousků je totiž určena hlavně pro oko a postrádá použitelnost v praktickém životě.

Zleva: kolekce inspirovaná v historii od Kiki van Eijk.

Zleva: kolekce inspirovaná v historii od Kiki van Eijk.

FOTO: Zuiderzee Museum, Frank Tielemans

Tento obrat ke klasický potřebám člověka a klasickým podobám nábytku pokračuje dodnes. Postmodernistické designové výstřelky nás sice pobaví, doma ale chce mít většina z nás klasický nábytek bez nepřehledných chaotických aplikací a dekorací.