Výstava představuje nábytkové kusy nejen z této sbírky, ale také vybrané kusy z dalších veřejných a soukromých sbírek. Je věnována tehdy revolučnímu ohýbanému nábytku v 1. polovině 20. století a podle organizátorů je první výstavou v Evropě, která toto téma představuje monograficky.

Nejznámější židle z ohýbaného dřeva vznikla před 150 lety

Nejznámější židle z ohýbaného dřeva  - thonetka č. 14 vznikla cca před stopadesáti lety. Výstava je tak poctou tomuto ikonickému nábytkovému kousku, který je dodnes neodmyslitelnou součástí elegantního a uměřeného interiéru.

Je levná, lehká a je jednou z nejpodařenějších židlí, kterou se evropský design může chlubit. Tato židle navíc neodmyslitelně patří ke koloritu českých a francouzských literárních kaváren a restaurací.

 

Pokud by architekt navrhl podobnou židli jako kancelářské křeslo Thonet č. 6009, pětkrát tak drahou, třikrát tak těžkou, z poloviny tak pohodlnou a ze čtvrtiny tak hezkou, mohl by si udělat jméno. Poul Henningsen, dánský architekt (1897–1967)

 

Výstava nese název "Thonet - Mundus a ti další", zaměřuje především na produkci firmy Thonet-Mundus a probíhá na Moravě. Thonet svou výrobu totiž přestěhoval právě na Moravu, kde měl k dispozici dostatek bukového dřeva.

Nábytek z ohýbaného dřeva byl revolučním vynálezem

Vynález první židle z ohýbaného dřeva byl v nábytkářství převratnou novinkou.„Michael Thonet objevil princip, který předběhl svou dobu. Technologie zároveň podmínila formu, vznikaly jednoduché, elegantní nadčasové modely," říká spoluautorka výstavy a kurátorka Moravské galerie v Brně Martina Straková.

Svazky dýh vařil Thonet v tekutém lihu a poté je ohýbal podle předem připravené formy.

 

Velký důraz je kladen na osobnosti jednotlivých architektů a designérů, kteří navrhovali ohýbaný nábytek už od počátku 20. století a mezi válkami určovali směr vývoje, zastoupeny jsou třeba strohé návrhy Josefa Hoffmanna, Adolfa Loose nebo Ludwiga Miese van der Rohe a řady dalších.

Ohýbaný nábytek nese otisk modernismu

Na návrzích nábytku z ohýbaného dřeva se nejvíc projevil tehdejší modernismus. Geometrické formy a jednoduché tvary mu vtiskl třeba architekt Otto Wagner, jehož vídeňská Poštovní spořitelna je považována za první vídeňskou moderní stavbu. S ohýbaným dřevem pracoval i Jan Kotěra.

Prohlédnout si můžete i dobová ramínka na šaty z ohýbaného dřeva, podnožky nebo kempinková lehátka na dovolenou. Nábytek je doplněný fotografiemi tehdejších interiérů, ve kterých se nábytek z ohýbaného dřeva uplatňoval.

Výstavu můžete navštívit až do 23.května 2010 v prostorách Moravské galerie v Brně s adresou Husova 14. Otevřeno je od středy do neděle od 10 do 18 hodin, ve čtvrtek až do 19 hodin. V pondělí a úterý má galerie zavřeno.