Co je pro vás inspirací?

Všechno kolem mně, všechno možné okolo na světě. Je třeba vnímat podněty kolem a dávat je do nových, i nečekaných souvislostí. Inspirací pak může být i nějaká událost nebo vjem i s designem vůbec nesouvisející. Bezesporu vynikající inspirací je dobře formulované zadání od výrobce. Inspirací mohou být i přírodní tvary, jako třeba moje lampy Trifidi. Ty jsou inspirovány přírodou, růstem, takže se do jejich podoby promítlo organické tvarování.

Svítidla Trifid (vlevo) a Lustr Cydonia (vpravo) mají organické tvary.

.: Svítidla Trifid (vlevo) a Lustr Cydonia (vpravo) mají organické tvary.
FOTO: archiv autora, Petr Karšulín

Jak se díváte na minimalismus?

Měl jsem období, kdy jsem navrhoval minimalistické kousky, ale to už je pryč. V určitý okamžik už nemůže být krychle krychlovatější nebo koule kulatější, pak je třeba jít dál. Zaujaly mě organické tvary. Do módy přicházejí až nyní.

 

Trifidi vlastně předběhli dobu, futuristická světla jsou trendy vlastně až dnes, a to už jsem je navrhl před lety.

Ale minimalismus nezatracuji, jen s ním pracuji v trochu jiné podobě. Už asi ne po formální stránce, ale pořád chci ještě minimálními prostředky dosáhnout maximálního účinku.

Doporučil byste lidem, aby se při zařizování bytu radili s designérem?

Ano. Ale konzultujte se skutečným odborníkem. Trochu mi vadí dnešní inflace slova design nebo designér. Někdy se divím co všechno už je design a kdo všechno se prohlašuje za designéra. Některé firmy zneužívají slovo design pro své služby a produkty, které nemají s designem moc nebo dokonce nic společného.

Působivé lampy Ecco jsou vyrobené z papíru, je možné je po čase lehce zrecyklovat.

.: Působivé lampy Ecco jsou vyrobeny z papíru, po čase je lze lehce zrecyklovat.
FOTO: archiv autora, Petr Karšulín

Co je pro vás design?

Design je pro mě tvůrčí činnost, která mi dává možnost aktivně ovlivňovat jak vypadají a fungují věci kolem nás, předměty běžné potřeby. Design pro mě není jen povrchní záležitost tvaru a barvy, je to pro mě také proces, který při tvorbě proniká a poznává podstatu věci, se kterou potom pracuji.

Je to nezbytná součást tvůrčího procesu, musím vědět jak věc funguje, abych mohl navrhnout to, jak bude vypadat. Mě ale zajímá hlavně produktový design, nikomu nic nevnucuji, mojí lampu si lidé mohou dát kam chtějí.

Je design jen pro horních deset tisíc?

Ne, není, vezměte si třeba design berlí, které také navrhuji, může je mít každá babička. Takže jak co. Nebo láhev Mattoni od Honzy Čapka, to je design „za dvacku“, který koupíte v každé samoobsluze. Samozřejmě člověka jako designéra láká použít nějaké nové materiály a drahé technologie, tím se nábytkový kousek prodraží.

Lampa Ontario z třívrstvého ručně foukaného skla v atypickém interiéru.

.: Lampa Ontario z třívrstvého ručně foukaného skla v atypickém interiéru.
FOTO: archiv autora, Petr Karšulín, Ota Nepilý

Pro designéra není jednoduché dostat se na nějakou rozumnou cenu. Ale je to součást práce, zohlednit marketingový záměr výrobce, možnosti technologie a výroby a také konečnou cenu, a při tom všem ještě prosadit nějaký výtvarný záměr.

Co kultura stolování, je pro vás osobně důležitá?

Určitě, myslím si, že když si člověk pěkně naaranžuje jídlo, že je to také kultura. Nají se na pěkném stole, z pěkného talíře, je to také zážitek. Spousta lidí jí polévku skoro rovnou z hrnce. Já ne, nejsme přece na čundru, tam bych to chápal, ale jinak asi ne. Je to škoda, když si na tom někdo nedává záležet.

Na čem právě pracujete?

Na nové kolekci lamp, ale nechci předbíhat, nedávno jsem vymyslel nový mechanický kloub, který se dobře otáčí a lampa se tak dá skvěle nastavovat. Chtěl bych si udělat radost a navrhnout takovou top kolekci za použití skvělých materiálů.