Když si někdo neumí hezky zařídit byt, poradil byste mu, aby se svěřil do rukou designérovi?

Poradil. Když to někdo vážně neumí, tak není důvod, aby mu s tím někdo nemohl pomoct. Designér je povolání jako každé jiné, na západě lidi využívají designéry stejně jako instalatéry.

Dobrá spolupráce s designérem má být přece založená hlavně na tom, že návrhář poslouchá přání svého klienta, podívá se jak žije, co potřebuje, diskutuje s ním o tom, vyzvídá, co se mu líbí a co ne, a to se pak do návrhu promítne.

Jaký je váš názor na otevřený obytný prostor a například vanu v obýváku?

 Myslím, že lidi k tomu dost nutí prostorová nouze. Když nemáte prostor, tak je jasné, že se všechno musí odehrávat v jedné místnosti, ale praktické to úplně není. Prostorový plán se také samozřejmě liší v závislosti na sociálním postavení a věku obyvatele. Všichni jsme individuality a nemůžeme zobecňovat.


Myslíte, že je možné používat v interiéru i věci z bazarů?

Určitě, radím: míchat, míchat a zase míchat. V bazarech člověk často narazí na designově zajímavou věc, kterou by bylo škoda nevyužít. Poradil bych lidem, aby nakupovali i v Ikea, myslím, že pro svět designu toho udělala dost. Lidi se učí nakupovat designové kousky.

 

Všichni jsme milovali talířky s obrázky. Velčovský objetkt posouvá trochu jinam..: Všichni jsme milovali talířky s obrázky...foto:Qubus

Nemyslíte, že nábytek z Ikey má každý a interiéry si pak jsou podobné jako vejce vejci?

To je osud každého řetězce, nicméně Ikea nabízí širokou paletu různých stylů, aby se trefila v každém místě na této planetě. Každý si může namíchat svůj styl, i když v rámci jedné “velké krabice”. Proto je také tato firma tak úspěšná: nabízet lidem design za dobrou cenu, to je umění.

Do budoucna byste tedy chtěl, aby si lidé mohli koupit vaše věci za rozumnou cenu?

Určitě, některé věci, které dělám v limitované edici, jsou dražší díky omezenému počtu kusů a času, který na tom strávím. Cílem skoro každého designéra je ale navrhovat věci pro širší publikum. Oproti exkluzivnímu výtvarnému umění, má v tomhle design výhodu. Je to vlastně aplikované umění pro lidi. 

Pro Velčovského je typická kritika konzumentství..: Pro Maxima Velčovského ze studia Qubus je typická citace konzumentství.foto: Marek Novotný

Co novodobé materiály - Corian, Coral, Hi-Macs, jaký k nim máte vztah?

Zajímají mě. Materiály posunují design dopředu. Díky novým materiálům můžeme tvořit věci, které by se nedaly před dvaceti lety vyrobit.

Jak budou takové materiály vypadat po letech používání?

Dobře, mají vysokou odolnost, jako tvrdý kámen. Navíc se s nimi výborně pracuje, pro designéra je to radost.

Do kostela sv. Bartoloměje v Chodovicích jste s Jakubem Berdychem umístili klasické židle Pantonky, co vás na nich tak zaujalo?

Spolu s Jakubem Berdychem jsme se rozhodli pro Pantonky, protože jsou ekologické, a taky to nebylo tak finančně nákladné, dělat novou formu by stálo spoustu peněz. Do klasických kusů jsme pak vyřezali kříže, jimiž prosvítá světlo. Na podlahu jsme dali staré perské koberce.

 

.: Kostel Sv. Bartoloměje.
FOTO: Studio Qubus

Tahle nevšední instalace měla docela úspěch. Pantonka má navíc jednu velkou výhodu, tou je její stabilita, skvěle se hodí do prostor s nerovným povrchem, tam bych ji každému doporučil, takže to bylo i praktické.