Člověk se v té době obklopoval předměty, které mu byly osobně a citově blízké. V zařízení pokojů měly hlavní slovo pohodlí a účelnost a potřeby a přání obyvatel. Nábytek postupně začínal zaplňovat celý prostor místnosti a prostor je členěn právě jeho prostřednictvím, tedy už ne pouze stěnami.

Šicí stolek z Čech z ořechové dýhy, dřevo vykládané jiným dřevem.: Šicí stolek z Čech z ořechové dýhy, dřevo vykládané jiným dřevem. foto: UPMV bytech se tak vytvářejí menší zóny, proto je také nábytek této doby lehce přemistitelný a umožňuje měnit prostorové řešení celé místnosti. Pokud máte změnu, tak se inspirujte. Pořizujte si takové nábytkové kusy, s nimiž můžete hýbat. Variabilitu jistě oceníte když vám přijde návštěva. Zkuste přemístitelné stolky, zástěny aj.

Nábytek vyniká hladkými plochami a pro biedermeier je typické, že respektuje přirozené vlastnosti materiálu. Vlastní mu jsou esovité a organické tvary plné dynamiky, zvláště u sedacího nábytku a u opěráků židlí aj.

Návrh pokojové výmalby s překvapující barevností..: Návrh pokojové výmalby s překvapivou barevností. foto: katalog Biedermeier

Zájem budí i barevnost textilií, dekorace interiéru a kreativita sklářů tehdejší doby, kteří si pohrávali s barevnými kombinacemi a rozhodně nešetřili barevnými dekory.

Návrháři milovali duhu

Prohlédněte si třeba tuto šestibokou zvonovitou číši z kvalitního silnostěnného skla, přechod barev je inspirován bohyní duhy, bohyní Iris podle níž byly v řecké mytologii pojmenovávány podivuhodné barevné efekty.

Duhová číše z čirého broušeného skla a lazurou..: Duhová číše z čirého broušeného skla s lazurou. foto: UMP Zaujme vás i duhová výmalba s pravidelnými geometrickými vzory, s kruhy, vlnovkami, spirálami. Pokoj pak opravdu vypadá, jako by v něm bohyně duhy rozehrála všechna svá kouzla.

Přednost měla praktičnost a funkčnost

K vidění se na výstavě nabízí více jak 700 exponátů, které představují biedermeier jako umělecký a životní styl, který se zrodil ve střední a severní Evropě v prvních desetiletích 19. století. Nový styl, navazující na ideál „ušlechtilé prostoty“ se šířil postupně do celé společnosti. Biedermeier dával přednost praktickým a jednoduchým formám a usiloval o soulad krásy a funkce.

Třídílný flakon roku kolem 1828 .: Třídílný flakon z roku kolem 1828. foto: UMP

Vedoucí oddělení Správy Pražského hradu Kateřina Horníčková k tomu uvedla: „Ráda bych vyzdvihla přitažlivou formu instalace výstavy, která nechává vyniknout kráse i jednoduchosti tvarů těchto elegantních předmětů, jež byly tak inspirativní pro vznik moderního designu.“

Inspirací byl život sám

Inspirací tohoto stylu by v přirozený svět každodenního života – objevoval krásu všedních věcí a radostí, stejně jako půvab přirozenosti. Na výstavě tak můžeme vidět vzácné nábytkové kusy i předměty denní potřeby.

Karta se vzorkem nábytkové tkaniny..: Karta se vzorkem nábytkové tkaniny.foto: katalog Biedermeier

Všem jim byla věnována stejná pozornost, aby kromě své funkčnosti přinášely i potěšení estetické. Biedermeier byl hledáním toho, co je člověku příjemné, byl cestou za lidským štěstím, které se mělo nacházet doma, v kruhu rodiny.

Působivým estetickým prvkem se stala krása materiálu, uplatňující se například v dýhování dřeva či v užití barevných sklovin. Tvary jsou často snové, fantazijní, s vizuální působivostí linií a barev. Špičkovými exponáty je ne výstavě je také představena vynikající sklářská tvorba, porcelán.

Čajová souprava z porcelánu malovaného zlatem.: Čajová souprava z porcelánu malovaného zlatem. foto: UMP

Na talířích se často setkáme s výrazným barevným květinovým vzorem, ty se malují podle studií květin. Velké květinové vzory jsou inspirací i letošní sezóny, objevují se na polštářích, na tapetách, na prostírání a inspirací je letos právě mix historických stylů. Přimixujte i biedermeier, je to styl, který stojí za pozornost a na který mohou být Čechy pyšné.