Expozice začala včera ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze, kde potrvá do 3. května. Poté poputuje do Bratislavy, Vídně a Budapešti. Výstava hledá společné prvky, nebo naopak to, v čem se práce z jednotlivých zemí rozcházejí.

Cílem projektu je ale také konfrontace s minulostí, kterou tu představuje rakouskouherská tradice. Každé téma prezentují čtyři díla, protějškem jim je jeden obrázek a krátký text k historickému exponátu z přelomu 19. a 20. století.

Myšlenka výstavy navazuje na období Rakouska-Uherska

Autorem koncepce je sochař Ferdinand Chrenka, slovenský vysokoškolský profesor. „Období monarchie Rakouska-Uherska je velmi inspirativní, design tam proudil, neznal hranice. Chtěli jsme na tuto tradici navázat, a díky tomuto projektu se dozvídat, jak vypadají práce sousedů, vyměňovat si zkušenost,“ dodal.

Expozici provází sportovní terminologie – je rozdělena do dvou poločasů, tzv. time-outu a prodloužení. Tématy prvního poločasu jsou domácnost (stolování, osvětlení), druhého volný čas (sport, hry, myslivost, cestování). Prostor je dán také grafickému designu a módě.

Objeví se tu i tzv. lázeňská pítka, ovšem ve svěžím, současném provedení – ve tvaru žabky, s elegantním kovaným uchem nebo připomínající kalíšky na zubní kartáčky.

Česko se prezentuje novým vysavačem Eta

Za Česko „kope“ třeba nový vysavač Eta nebo ergonomický školní „křídník“, ze Slovenska doputovala speciální kytara, z Maďarska svítidlo ve tvaru komára. Rakouský design reprezentuje barový stůl ohodnocený prestižní cenou Red Dot.

Za zmínku stojí elegantní oboustranná konvice pro dva, dóza na perly připomínající rozřezaný surový ametyst, historické kolo a jeho moderní rozkládací následovník, sada sklenic s barevnými dudlíky uvnitř, skládací kajak nebo vázy ve tvaru raket.