"Ta výstava by si vlastně zasloužila podtitul - To jste měli doma taky," řekl Novinkám Pablo de Sax ze sdružení Domácí umění. To se zabývá sběrem, dokumentací a prezentací československého lidového designu z druhé poloviny 20. století. Lidé podle něj mají spíše tendenci podobné věci likvidovat, přitom jde svého druhu o skutečnou raritu.

"Například dílka z kovových zátek od piva považuji osobně za stejně převratný a vizionářský počin jako byly plechovky na Campbellovu polévku od Andyho Warhola," vysvětluje Pablo de Sax, civilní profesí památkář. A jeho záliba v zachraňování minulosti jej přivedla až k myšlence na založení občanského sdružení.

Některé věci nepotřebují komentář. Foto archiv občanského sdružení Domácí umění/www.domaciumeni.cz

Svého druhu originál

Artefakty, které jsou často označované jako kýče, zhotovovali lidé bez výtvarného vzdělání i větších ambicí, drobná i monumentální díla tvořili pro radost svou a svých blízkých. Z každého se zdánlivě totiž mohl stát umělec.

Hlavně na přelomu 50. a 60. let tato tvorba doplňovala oficiální dobovou stylotvornou vlnu, pro kterou se ujal po výstavě Expo 58 v Bruselu název bruselský styl. 

Po roce 1989 tato novodobá lidová tvorba víceméně zanikla. Podle sdružení Domácí umění by bez znalosti těchto děl, respektive celého fenoménu domácího umění nebyl obraz dějin českého výtvarného snažení úplný.

Avantgarda z pivních zátek. Foto archiv občanského sdružení Domácí umění/www.domaciumeni.cz

Je prý totiž docela možné, že toto období bylo od časů jeskynního člověka tím posledním, ve kterém si lidé zdobili svůj příbytek výrobky zhotovenými vlastní rukou.

S velkým zájmem se setkala výstava "Domácího umění" na Dobříši realizovaná letos na jaře.