„Je to dno vzduchotechnického kanálu, který v případě požáru odvede vzduch z metra,“ popsal vedoucí projektu Radovan Aulík ze společnosti Metrostav, která objekt tvarem připomínajícím čtyřlístek buduje, nejhlubší místo schované pod základovou deskou budovy.

Jak práce v jedné z nejhlubších stavebních jam v metropoli, která se nachází asi sedm metrů nad stanicí metra Národní třída, pokračují, můžou lidé sledovat speciálním oknem v ohradě z vlnitého plechu. Asi dvouletý chlapeček, kterého držela matka v náručí, zaujatě pozoroval vysoké jeřáby přenášející těžký materiál. Nakoukla i starší žena mířící s naplněnými nákupními taškami ze sousedního supermarketu.

Do podzemí komplexu se vejdou tři patra garáží. Nad zemí vyroste až osm podlaží, ve kterých budou obchody a kanceláře. Projekt zahrnuje i bytový dům prozatím s 18 luxusními byty.

Metro příští rok

Na rohu Vladislavovy a Charvátovy ulice vznikne parčík o 900 metrech čtverečních. První návštěvníky by Quadrio mělo přivítat příští rok na konci září. Stanice podzemní dráhy, která je už rok zavřená, takže soupravy tudy jen projíždějí, má cestujícím sloužit od července 2014.

„V současné době budujeme monolitické konstrukce, hydroizolace, připravujeme se na nástup dalších řemesel,“ přiblížil aktuální dění Aulík. Základovou desku a suterén se řemeslníci chystají obalit do antivibrační rohože, která budovu ochrání proti vibracím, jež působí tramvaje a metro. „Je to relativně nový materiál, nadrcená guma, vypadá jako tartan, vrstva je asi pět centimetrů tlustá,“ vysvětlil.

Postavit v centru tak rozlehlý objekt považuje stavbyvedoucí Martin Trnka za extrémně složité. Práci limituje mj. okolní zástavba. „Nemáme žádné místo pro zařízení staveniště, vidíte, že tu nemáme téměř žádné buňky, kde bychom skladovali materiál,“ konstatoval Aulík. Náročné je tak potřebný materiál dostat na místo.

Práce na plný výkon

Trnka doplnil, že nákladní auta odtud odvezla sto tisíc kubíků zeminy, což představuje 1000 kubíků denně přibližně na 60 nákladních autech.

V díře se otáčejí čtyři jeřáby, z nichž nejvyšší měří 70 metrů a jeho rameno dosahuje do 75 metrů. Pojme 90 procent stavby. „Teď tu působí 100 lidí, ve špičce jich bude 300–400. Termín je velmi napjatý,“ konstatoval pro Právo Trnka.

Projekt, který má řadu kritiků, začal stavět podnikatel Sebastian Pawlowski. Tomu v roce 2007 pozemky prodalo město za 425 miliónů korun, metr čtvereční asi za 70 tisíc korun, což byla tehdy výrazně nižší cena než v sousedství. V podzemí mezi Quadriem a obchodním domem zůstane torzo gotických sklepů. Jejich část ministerstvo kultury odmítlo prohlásit za kulturní památku, a tak ji Metrostav vybagroval.

Quadrio staví firma CPI Group ovládaná miliardářem Radovanem Vítkem, která před časem získala druhou polovinu Pawlowského společnosti Copa Národní.