Hlavní obsah

Na pražském Masarykově nádraží se má stavět nad kolejemi

Právo, Petr Janiš

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Změna územního plánu, kterou mají tento týden probrat pražští radní, by měla odejmout stavební uzávěru z pozemků na Masarykově nádraží. Zároveň by vymezila plochy, kde se smí stavět administrativa, pražská TOP 09 trvá na tom, aby byly menší, než žádá investor.

Foto: Petr Janiš, Právo

Masarykovo nádraží včera. Co dnes? A co zítra?

Článek

Spor se vede o dvě koleje, které jsou nyní v rezervě. Mimo ně má nádraží sedm kolejí. Rezerva podle primátorova náměstka Tomáše Hudečka (TOP 09) bude brzy potřeba, kapacita Masarykova nádraží přestane stávajícím vlakům stačit, jakmile povede trať k Letišti Václava Havla. Protože by na akci mohly být peníze z evropských fondů, mohla by se realizovat v roce 2015.

„Naše strana deklaruje, že počet kolejí je pro rozvoj města věcí klíčovou,“ řekl Hudeček. Radní jeho návrh ještě neschválili, pokud to udělají, měli by se věcí v březnu zabývat zastupitelé.

„Jedná se víc o politické než odborné rozhodnutí,“ poznamenal Hudeček s tím, že rušení kolejí je „absolutně nepřípustné“. Samozřejmostí je zachování nádraží. Jak se k věci ale postaví koaliční ODS, není jasné.

Náměstek navrhl, aby investor, jímž je Masaryk Station Development, v němž by majoritu měla držet investiční skupina Penta, mohl stavět obchodní a administrativní plochy nad dvěma rezervními kolejemi. Ty by na svém místě i v územním plánu zůstaly.

Jeden z pozemků v lokalitě patří Praze 1, právě ta už dříve žádala, aby změna umožnila větší prostor pro developerskou zástavbu. Hudeček řekl, že čelil tlakům „všech zainteresovaných institucí“, aby navržená změna územního plánu vyšla více vstříc investorovi.

Železniční muzeum

Protože má existovat možnost propojit ulici Na Florenci, v níž se dnes staví administrativní budova Florentina, s karlínskou Pernerovou ulicí a hypoteticky s ulicí Opletalovou, stavební plocha se podle návrhu mírně proti požadavkům zmenší.

Změna územního plánu chrání objekt pošty u Hybernské ulice a umožňuje přestavbu autobusového nádraží na Florenci. Počítá rovněž s vybudováním železničního muzea, které má v plánu Národní technické muzeum.

Některé úseky tratě do Kladna se mají upravovat co nejdříve, patrně už v příštím roce. Jak to bude s napojením letiště na Buštěhradskou dráhu, ale není ještě zcela jasné. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zvažuje připojení letiště k železniční síti buď z Prahy Ruzyně, Prahy-Zličína, nebo z Hostivice-Jenečku.

„Finanční náročnost komplexu staveb má prověřit studie proveditelnosti Železniční spojení Prahy, letiště Ruzyně a Kladna, jejíž výsledky by měly být známé v závěru roku,“ sdělil Právu mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Úsek mezi Masarykovým nádražím a Ruzyní prochází po Negrelliho viaduktu, o nutnosti jeho rekonstrukce se nepochybuje, přes velké rozvojové území při nádraží Praha-Bubny, přes Stromovku, Dejvice, Veleslavín a Liboc. Je jednokolejná a není elektrifikovaná. Denně přepravuje tisíce cestujících. Rekonstrukce by měla přinést nové zastávky a vyšší rychlost vlaků.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám