Místní to odmítají, obávají se enormního nárůstu emisí a zvýšení hluku.

Původní projekt metra počítal s takovým parkovištěm na poli na hranici Prahy, v lokalitě zvané Dlouhá míle poblíž obchodního centra Šestka. Jenže plány se změnily a metro na Dlouhou míli ani k letišti nepojede, proto Evropská komise dotaci zastavila.

Jak se Bruselu zamlouvají plány na náhradní parkoviště u Veleslavína, nevíme, evropští úředníci drží prázdniny.

Dopravní podnik přitom už najal Inženýring dopravních staveb, aby ho zastupoval v územním řízení na stavbu, jejíž náklady se odhadují až na 1,3 miliardy korun. Řízení stavební úřad Prahy 6 obratem zahájil, veřejné slyšení se plánuje ještě na 28. srpen. Místní se spěchu diví.

Podhodnocená emisní studie

„Po Evropské dnes projede denně 50 tisíc aut. Pro výjezd z terminálu udělají ještě jednu světelnou křižovatku, 200 metrů od nynější. Bude se na ní rozjíždět 30 tisíc aut pod okny 150 bytů a u školy,“ řekl Právu předseda občanského sdružení Veleslavín – Vokovice k životu Jiří John.

Emisní studie při zkoumání dopadů stavby na životní prostředí (EIA) byla podle něho podhodnocena, magistrátu to umožnilo nevyžadovat podrobné zkoumání. Odbor ochrany prostředí jen stanovil podmínky, za nichž se má stavba realizovat. Například jde o protihluková opatření a podmínku odsunout autobusy z Vítězného náměstí. Na Veleslavíně se počítá s asi 900 pohyby busů přes den, v průměru by každou minutu odjížděl jeden.

„Přízemí objektu bude přeměněno na obchodní plochy až po vybudování terminálu Dlouhá míle,“ říká jedna z podmínek souhlasu se stavbou ve Veleslavíně, pod což se podepsal šéf příslušného magistrátního odboru Josef Pavlík.

Lidé poukazují na to, že o dalších nadzemních podlažích se nemluví a patrně město v tichosti počítá s developerskou investicí do obchodů a kanceláří, zatímco samo postaví tři podzemní parkovací podlaží. „To by pak kanceláře měly parkoviště za státní peníze,“ poznamenal John.