Hlavní obsah

V poloprázdné pražské Kotvě by měly přibýt kanceláře

Právo, Lucie Fialová

Toužebné přání majitelů obchodního domu Kotva, že se opět stane nejnavštěvovanější obchodní destinací v ČR, se nesplnilo. Zákazníky kdysi vyhlášené zařízení, jehož prohlídka patřila za socialismu k neodmyslitelným rituálům každého návštěvníka metropole, nijak zvlášť netáhne.

Foto: Lucie Fialová, Právo

Vyšší patra obchodního domu Kotva zejí prázdnotou – zákazníci sem ani nedojdou.

Článek

Některé prostory, kde by obchodníci měli nabízet svoje zboží, zůstávají prázdné. Irská investiční skupina Markland, která Kotvu koupila v roce 2005, se rozhodla nepříznivou situaci řešit přestavbou pátého a šestého patra na kanceláře, uvedla některá média. V pátém patře působí restaurace, i ta však přitahuje minimálně. Šesté podlaží není přístupné. „Po domluvě s kolegy z Irska a majiteli Kotvy bylo rozhodnuto, že se k danému tématu nebudeme vyjadřovat,“ reagovala stručně na žádost Práva o další podrobnosti Petra Kůlová, marketingová manažerka společnosti Markland.

Centrum Prahy patří mezi firmami k nejvyhledávanějším lokalitám, co se umístění jejich kanceláří týče. Regionální ředitel pro Prahu realitní kanceláře M Reality Pavel Zámečník ale upozornil, že přesto je ve středu města, stejně jako v celé metropoli, nabídka kancelářských prostor nepoměrně vyšší než poptávka.

„Obchodní dům Kotva má ovšem velkou výhodu – a tou je možnost bezproblémového parkování,“ konstatoval. Podzemní garáže nabízejí kolem 360 stání. Přestavbu považuje zřejmě za jedinou možnost vlastníka, jak neradostný stav řešit. „Naproti stojící obchodní dům Palladium je drtivá konkurence a o pronájem v Kotvě mají dnes zájem už jen obchodníci z Asie,“ poznamenal. Nedomnívá se, že změna přinese okamžitě zisk, rozhodně však půjde o investici do budoucna.

Konkurence odvedla zákazníky

Že gigantický konkurent Kotvy, vzniklý přestavbou bývalých kasáren na náměstí Republiky, odvedl zákazníky, potvrdila Právu prodavačka oděvů ve 2. patře, která tady pracuje několik let. „Velká centra ovlivnila počty nakupujících. Když půjdete do Bílé labutě, myslím, že vám řeknou to samé,“ říká. Nezájem lidí docela chápe. „V nových nákupních centrech si máte kam sednout, dát si něco k jídlu, tady není nic,“ krčí rameny. Také si myslí, že Kotva je pro našince moc drahá.

Rušno je ještě tak v přízemí, kde je třeba drogerie. S vyššími patry jezdí eskalátory víc a víc prázdné. Ani do hračkářství ve třetím patře se dav nehrne. Ale v dětském koutku v sousedství řádí docela dost dětí. „To je podle počasí nebo toho, jak dorazí turisti,“ odpověděla prodavačka, mezitím co si prohlížela časopis, na dotaz, jaké jsou tržby. O chystané přestavbě ještě neslyšela.

Přestože interiér obchodního domu prošel rekonstrukcí v řádu stovek miliónů korun, jež skončila v roce 2010, zásadně zvýšit návštěvnost se Marklandu nepodařilo. Z Kotvy měl být rodinný obchodní dům, kde bude móda zaujímat menšinu ploch.

Drahým značkám, které obvykle dominují obchodním domům v Evropě, se chtěla vyhnout. Plánované výrazné zaměření na vybavení domácnosti Kotvě velkou měrou přebral další obchodní dům ještě ze socialistické éry, DBK v Praze 4, který se po nedávné rekonstrukci výrazně zaměřil na design.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám