Hlavní obsah

Architektonicky cenná hala v Havířově bude možná zbourána

Novinky, tnk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zastupitelé Havířova rozhodli o tom, že se má zbourat odbavovací hala havířovského nádraží, která je ve stylu šedesátých let a jejíž interiér je zajímavým příkladem bruselského stylu. Tato architektura se v poslední době teprve začíná přehodnocovat a její význam teprve prochází hodnocením kulturně-architektonické obce.

Článek

Rozhodnutí o zboření nádraží by nás jednou mohlo mrzet, stejně jako zbourání někdejšího OD Ještěd (později obchodního domu Tesco) v Liberci, který byl jednou z nejzajímavějších staveb, které byly postaveny v sedmdesátých letech dvacátého století.

Stavba nové haly v Havířově je ale podle Českých drah po finanční stránce nejvýhodnějším řešením.

Foto: ČTK

Stavba vyniká svým jasným výrazem.

Česká komora architektů (ČKA) však doporučila vedení Českých drah i Magistrátu města Havířova znovu zvážit, zda je nutné stávající architektonicky cennou odbavovací halu havířovského nádraží demolovat.

Stavba je zajímavým příkladem bruselského stylu

Stavba je zajímavá především svými skleněnými mozaikami, jasným tvarovým výrazem i  geometrickými prvky a detaily v tzv. bruselském stylu. Právě tomuto stylu byla v nedávné době věnována rozsáhlá a zdařilá výstava v Městské knihovně v Praze.

Foto: ČTK

Stavbě dominují hodiny v bruselském stylu.

Stará budova je však dlouhodobě ve špatném stavu a chátrá. Její rekonstrukce by vyžadovala citlivý přístup a ochotu zachovat styl stavby v exteriéru i interiéru.

Vznikla i studie založená na zachování cenné haly

Demolice haly a realizace nového terminálu by měla stát přibližně 180 miliónů Kč. Před časem ale vznikla i studie založená na zachování stávající stavby a její rekonstrukci spojené se zateplením, i studie, která navrhla vestavby a úpravy vedoucí k omezení energetických úniků a snižování provozních nákladů.

Vítěznou studií nové haly se stal návrh autora Tomáše Velehradského, z rodinného architektonického atelieru Velehradský. Na základě dohody mezi ČD a magistrátem města bylo poté vypsáno výběrové řízení na projektanta, který z této studie vychází.

Foto: ČTK

Hala je příkladem socialistického interéru veřejného prostoru.

„Zda se však hala skutečně zboří, zatím není jisté. Naším prvotním záměrem není bořit halu, ale zprovoznit funkční terminál,“ říká vedoucí odboru investiční výstavby Magistrátu města Havířova Radoslav Basel.

Instituce i místní architekti jsou proti bourání

Podle České komory architektů může další vývoj zásadně ovlivnit stanovisko památkářů, kteří se k bourání haly staví kriticky a bouří se i místní architekti. Česká komora architektů také doporučila ČD i Magistrátu města Havířov, aby se znovu zvážila demolice stavby i způsoby zadávání veřejných zakázek.

Veřejná výstavba by podle komory měla vynikat kvalitou architektonického, výtvarného, technického i ekonomického řešení a při zadávání zakázek ve výstavbě by neměla být kritériem jen nejnižší cena, ale právě kvalita.

Stavy z doby minulého režimu v současné době procházejí obecným zhodnocováním ze strany odborníků. Vznikla například výstava mapující architektonickou i designérskou tvorbu manželů Machoninových.[celá zpráva]

Zajímavým počinem byla i výstava obchodních domů doby socialismu. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám