Dopravní podnik (DP) počítá v nejbližší době s budováním osobních výtahů do pěti zastávek podzemní dráhy. Všechny tři invalidy zmiňované jeho plán zahrnuje. „Můstek je důležitý přestupní uzel. V centru nám taková stanice citelně chybí,“ uvedla pro Právo předsedkyně Pražské organizace vozíčkářů Marie Málková, kterou by potěšil bezbariérový přístup i na rušném náměstí Republiky.

Když se teď dopravy v metropoli neznalý vozíčkář rozhodne pro cestu z Můstku, po několikaminutovém beznadějném přemýšlení, jak zdolat schody, se raději přesune doprostřed Václavského náměstí nebo na Národní třídu, kde počká na nízkopodlažní tramvaj.

„Musím se připravit, že cesta, která normálně trvá dvacet minut, mně zabere hodinu, hodinu a půl,“ vypráví vozíčkář Tomáš Franc, který bydlí na Chodově. Nejsnadněji přístupná pro lidi na kolečkovém křesle je podle něj linka C, nejhůř naopak zelené A. Těžkosti pochopitelně znají i maminky s kočárky. „Už mám větší děti, ale když jsem čekala druhé, raději jsem koupila nový lehký kočárek, který jsem unesla sama,“ vzpomíná Renáta Doležalová z Prahy 10, která poměrně hodně jezdila s potomky ze stanice Strašnická. Dřív byla dostupná jenom po schodech, pár let zpátky přibyla plošina.

Franc doplnil, že pražští invalidé vědí o vhodných dopravních spojích od sebe navzájem, informace čerpají také na stránkách dopravního podniku, kde se nachází rubrika přímo o bezbariérovém cestování.

Výtah na Můstku

Budování výtahu ve stanici Můstek se zřejmě rozběhne příští rok, uvedla mluvčí DP Ilona Vysoudilová. První cestující by jej mohli využít rok nato. V případě Anděla a I. P. Pavlova se v současné době vybírá projekt, stavba se předpokládá v letech 2013–14. Opatovský nákladní výtah nahradí pro lidi vhodnější zařízení, jehož zprovoznění DP odhaduje v roce 2013. Také na Palmovku by měla být časem cesta lepší, příprava zatím nezačala, nicméně odhady hovoří o realizaci do roku 2015.

„Zprovozněním nového úseku metra A v roce 2014 přibudou další bezbariérově přístupné stanice Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol,“ dodala Vysoudilová. Podle Málkové se dnes postiženým samozřejmě jezdí lépe než dřív. „Ale některé věci by mohly jít rychleji a navazovat na sebe,“ poznamenala s tím, že v souvislosti s přesunem invalidů ještě zbývá vyřešit 23 stanic metra.

„Přibývá nízkopodlažních spojů, ale ne všechny tramvajové ostrůvky a stanice autobusů jsou pro nás vhodné,“ zmínila, čím je třeba se zabývat. A když už se řeší tramvajová trať, měli by odpovědní rovnou přemýšlet i nad ostatními povrchovými úpravami komunikací, třeba bezbariérovými přechody, doplnila.