Vlastně dvě budovy propojené můstkem v 5. patře mají stát na pozemku o rozloze 1,5 hektaru mezi ulicemi Argentinská, Plynární a Železničářů. Investorem budovy nazvané North East Corner (NEC) má být Skanska. Ačkoli vše má stát u holešovického nádraží, území patří k nádraží Bubny. Jde o severní okraj rozvojového území Bubny-Zátory, kde jsou už tři roky povoleny demolice. „Výstavba je plánována ve dvou etapách a její dokončení předpokládáme 2014/2015,“ sdělila Právu Petra Semerádová ze společnosti Skanska Property CR. Kdo se má na celkové podlažní ploše téměř 25 tisíc metrů čtverečních vedle základní školy jednou usídlit, není jasné.

„V současné chvíli by bylo předčasné se bavit o tom, zda půjde o spekulativní výstavbu či zda zahájení stavby bude podmíněno předpronájmem. Toto rozhodnutí padne až v době, kdy bude projekt připraven, a bude vázáno na podmínky na trhu v té dané chvíli,“ dodala Semerádová.

Pokud by se projekt, který zpracoval ateliér Cigler Marani Architects, realizoval, šlo by o první novou zástavbu v Bubnech Zátorách, kolejovém území v Holešovicích. Zde před pěti lety České dráhy prodaly pozemky o výměře asi 27 ha za 1,1 miliardy korun holdingu Orco Property Group.

Ministerstvo kultury návrhu investora vyhovělo a podle Jana Zikmunda z Výzkumného centra průmyslového dědictví Fakulty architektury ČVUT sejmulo v roce 2008 památkovou ochranu ze všech budov včetně bubenského nádraží, s výjimkou vodárny.

Sejmutí památkové ochrany neznamená jen likvidaci hodnotné industriální architektury Jan Zikmund, Praguewatch.cz

„Ač by nebyl velký problém nádražní budovy citlivě promíchat s novou vrstvou, efektivně je využít a získat tak přidanou hodnotu minimálně zachováním fragmentů genia loci, sejmutí památkové ochrany nebude znamenat jen likvidaci neoddiskutovatelně hodnotné industriální architektury. Reálně totiž hrozí, že mechanismy snímání či neprohlašování památkové ochrany budou ovlivňovány tlakem peněz i nadále a tento způsob zacházení s kulturním dědictvím se zanedlouho stane neblahým standardem,“ uvedl Zikmund na serveru Praguewatch. cz, který na projekt upozornil.

Skanska se ho snaží představit jako šetrný k životnímu prostředí, demolovat by se prý muselo jen několik zídek, bud či parkoviště. Vytěžilo a odvezlo by se však asi 75 tisíc kubíků zeminy, v garážích by vzniklo 214 parkovacích míst.

„Cílem investora je realizovat moderní ekologicky úspornou budovu schopnou docílit mezinárodně uznávané certifikace v oblasti,zelených‘ budov,“ uvedl v dokumentaci pro proces EIA (posouzení vlivů na prostředí) Libor Ládyš ze společnosti Ekola Group. Ta mj. pomáhá magistrátu prosadit kritizované dopravní stavby.